En sista fika

Eftersom det är min sista vecka i Trondheim bjöd jag igår in mina vänner här till en sista fika. Just ordet fika blir det en del diskussioner om, för att det bara finns i det svenska språket. Går liksom inte att översätta. Men jag fattar inte att inte andra också har det ordet, det är ju ett av de bästa orden som finns!

I vilket fall blev det bra uppslutning, trots några sena bortfall, vilket var så trevligt! Vi fick ihop två 5mannalag till ett långt parti Sequence på slutet av kvällen och efter att ha bytt lag så lyckades mitt lag vinna sista omgången, bra för tävlingsmänniskan. Vi kom fram till att alla fått vinna minst en gång så ingen behövde somna ledsen, hehe.

Jag hade vilodag igår och gick verkligen ALL-IN för fikat. Har ju bara bakat typ två gånger sen i juni (förutom bröd, fröknäcke och snickers) så baknerven satte verkligen igång när jag äntligen fick baka! Så har jag ju lagrat på mig enormt med recept under den tiden och handlade redan i början på veckan (fast var tvungen att komplettera lite igår trots allt) så kunde liksom inte strunta i det sista bakverket då jag isåfall köpt mjölkfri cream cheese i onödan.

Jag fick verkligen en utmaning i alla allergier. En person som var allergisk mot mjölk, ägg och gluten och en person som var allergisk mot ägg, gluten och nötter. Men fick till åtminstone ett bakverk som passade alla. Men bara ett bakverk utan socker (som passar mig, hehe). Nej men jag fick ju lov att provsmaka allt igår.

Vad bakade jag då?


Dumlekakor. Fantastiskt goda! Fanns dock inte Noblesse på affären här så blev sjokoladehjerten istället.


Daim- & kolapaj. Ännu godare! Alltså, Jarl Sanders ansiktsuttryck och utrop när han smakade den pajen - oslagbart! Det är det man strävar efter när man bakar till andra! Det här receptet hittade jag för otroligt länge sen, typ 2-3 år sen kanske. Men av någon anledning har jag aldrig kommit mig för att baka den. Kanske har andra recept lockat med. Men med min elvisp i Östersund så blev utbudet av bakverk jag kunde baka lite mer begränsat och då passade denna paj utmärkt! (Även kakorna ovanför föll in under kategorin enkelt att göra degen). Men kolapaj är ju så gott och denna var underbar!

Citron- och vinbärskaka. Mjölk-, ägg- och glutenfri. Det skulle egentligen vara blåbär i denna men min sista påse med blåbär innehöll vinbär så då blev det vinbär istället. Åt inte så mycket av denna men tror den blev riktigt bra. Saftig och mycket citronsmak. Men ändå söt av frostingen. Typ så. (Kan ändra denna text när jag provsmakar igen imorgon. Om inte gutta har ätit upp den innan jag är klar med mina intervaller, haha.)


Chiabrownies. Mjölk-, gluten-, ägg- och nötfria. Bytte som i kakan ovan ut ägg mot blötlagda chiafrön och det funkade riktigt bra! (Dessutom kan jag då slicka smeten!!) Dessa tyckte jag smakade för mycket kakao men blev god tillsammans med grädde. Jag var väldigt irriterad på mig själv att jag inte gjorde dessa sockerfria. Men det var socker i receptet och jag kom inte på vad jag skulle ha bytt ut det mot förrän jag hade hällt i sockret. Men jag är 100% säker på att jag snart kommer att göra dem igen och då ändra receptet. Om det blir bra kommer det ut här på bloggen!

Avslutningsvis: Snickers. Självklart!! Gluten- och mjölkfria. (Använde alltså mjölkfri choklad osv.) Lika goda som alltid. Typ. Har svårt att få till de där perfekta. Denna gång för att jag glömde honungen i Östersund (köpte ny när jag var i Sverige för att det är billigare så orkade inte köpa ny igen i Norge när jag glömde den i Sverige... Men jag äter en del honung alltså, har jag insett när jag varit utan honung!)

Ja, det var gårdagens fika. Jag är otroligt nöjd och har fått många positiva reaktioner! Längtar tills jag får käka något av de återstående bakverken till återhämtningsmål efter intervallerna imorgon! (Äter aldrig socker före hårda pass.) Men alltså, sen jag sa åt gutta i min korridor och de i andra korridoren att det var "bare å spise" så har kakorna i kylskåpet drastiskt minskat, hehe. Trots att de är hoppare som alltid snackar om att de ska gå på diet under vintern... Men har gömt återstående dumlekakor och chiabrownies på mitt rum så de finns kvar i alla fall! Mums!

Kommentera här: