Snabb

Körde som sagt hårt idag igen. Dock lite längre än 11 minuter över I2... 6x4 minuter I4 var planen och jag landade med tre intervaller strax över och tre intervaller strax under 4 minuter, så det blev rätt perfekt. Med tanke på att jag körde med mina tunga hjul så trodde jag att min 4min-bana skulle ta längre tid, men precis som många pass i sommar så sänker jag mina varvtider jämfört med tidigare år. Har väldig lust att köra treminutare om en vecka, men nästa veckas plan ska inte spikas förrän efter racet på lördag så vi får se hur det blir med den saken. 

Ryggen var sämre idag, att åka med gevär är värre. Men annars gick det ganska bra. Det kändes verkligen att jag åkte på tunga hjul när det blev brant, då gick det segt! Men på rull-SM ska vi köra på Marwe 6 så det är bara att kriga på. Värst var första varvet i alla fall. Sen kom jag in i det lite. Kapade 16 sekunder på de tre första innan jag hade en sämre fjärde intervall och avslutade med två bra, varav den sista var riktigt bra. Skyttet var också riktigt bra med 20 träff på uppvärmningen och 19 på de fyra första intervallerna (kände bommen, dåligt skott). Tänkte i början, när ryggen var dålig, att jag kanske skulle köra de sista två intervallerna utan gevär (och skytte) och hade jag gjort det hade jag ju haft 98% träff idag. Men det blev bara 92, efter en dålig avfyring och fel fokus i stå. Men väldigt, väldigt härlig känsla. Oroligt offensiv, speciellt i stå. Skulle dock ha bromsat i sista. Men ville fortsatt skjuta fort för att få ett relevant laktatprov. Som sagt, fel fokus. Mätte upp 5,0 så bra I4. Alltid skönt att ligga rätt. 

Annars så hade jag en lite kul incident igår. När jag borstade tänderna så insåg jag att jag glömt på butiken. Jag kollade klockan. 22.01. De stänger 23 och om jag bara handlade det viktigaste skulle jag ändå kunna somna i tid. 14 minuter senare hade jag handlat citron, banan, mango, mjölk och creme fraiche. Letat genom hela butiken efter havregryn men insett att jag klarar mig ett tag till innan jag har slut. Cyklat hem och packat upp. Kvart över tio fortsatte jag där jag avbrutits av insikten. Älskar att bo på Byåsen! 

13 augusti

Eftersom jag inte riktigt fattat att det redan var 13 augusti så tog det ända tills jag stannade bandet för sista gången innan start på maxtestet innan jag blev nervös. Lite skönt förstås. Eller, väldigt skönt, eftersom det inte var något att vara nervös för, dåndet inte riktigt blev ett maxtest. Det var nämligen strul med testutrustningen så vi kunde inte testa syreupptag. Kändes då rätt värdelöst att köra testet, men det var inget alternativ. Var väl bra att få köra igenom protokollet i alla fall. Inte riktigt samma som jag kört tidigare. Trodde det skulle vara brantare då siffran indikerade det. Men de hade ställt in på 5% och jag har tidigare kört på 3,5 graders lutning. Det motsvarade ca 6% så faktiskt mindre brant backe här, dock inte jättestor skillnad. Det var också skillnad i ökning av hastighet. Började på 12 och ökade sedan till 14 och 16 innan vi gick ner på att bara öka 1km/h till utmattning. Även tidigare har jag startat på 12 men då ökat 1km/h upp till 17 och sedan ökat lutningen på bandet. Försökte att jämföra mot mina tidigare resultat men det är faktiskt omöjligt. Kör på ett annat band, med andra rullskidor och som sagt, annat protokoll. Så det är omöjligt att säga om jag gjorde ett bra eller dåligt test. Men nu har jag något att sträva mot framöver med slang i munnen. Finns ju risk att det blir lite tuffare då, hoppas dock att de har såna bra munstycken som vi har i studentlabbet och inte dem som de har i labbet på NVC. Så man kan andas med näsan också. Annars så har jag ganska lätt för att åka på rullband, det är faktiskt två år sen senast jag gjorde det men kändes inte konstigt alls. 

Maxtest är ju alltid jobbigt, även om det här gick över ovanligt fort. Vi körde ju bara max på bandet. Så körde en tävlingslik uppvärmning ute först, med lite tid i I3-I4. Sen fick jag åka lite på bandet innan testet. Och så körde vi. Kändes lätt i början, men trodde ju att det var brantare än det var. Gick lätt att öka till både 14 och 16, men 17km/h blev tuffare. Och efter nästa ökning så började jag fara ner på bandet. Sekunderna gick så långsamt. Körde allt jag hade. De började räkna ner. Jag kunde knappt tänka men förstod att jag bara skulle köra minuten ut. Å ena sidan så ville jag kriga tills jag låg i mattan bakom bandet (väldigt smart anordning!) men jag fattade att jag aldrig skulle klara ökningen. Så jag höll ut minuten och sen la jag mig (bandet tog bara en jävla tid på sig att stanna!!) 

Finns en del positivt att ta med sig ändå. Blev inte sådär stum så att det var kroppen som sa ifrån, utan det var andningen som inte klarade mer. S säger alltid att det är meningen. Ryggen fungerade också väldigt bra efter att jag blivit ordentligt varm. Och S var nöjd med min teknik. Jag tyckte det kändes bra så det var härligt att höra! 

Trots att det bara blev 5 minuters testtid så var jag så trött och stum efteråt. Galet egentligen. Men sen lunch har det känts bra ändå så nog är jag övertygad om att jag ska palla intervaller imorgon igen! 

Rygg-helvetet

Jag har nu haft problem med ryggen till och från hela träningsåret i stort sett. Det är så frustrerande att jag inte har en aning om vad jag gör när jag får ett bakslag. I morse vaknade jag med världens stelaste rygg. Och jag vet verkligen inte varför. Varför det kommer och går. Vad jag ska göra för att hålla det i schack. Jag har inte haft såna här problem på typ 7 år. Jag trodde liksom jag kommit underfund med vad som funkar för mig. Det är klart att jag har haft sämre perioder sen jag första gången fick "ryggskott" (eller hugg i ryggen om inte den medicinska termen gäller för tonåringar) för knappt 9 år sen, men aldrig så länge som nu. Jag har verkligen provat allt som tidigare funkat. Men ändå får jag bakslag. Det går liksom upp och ner. Nu är jag jävligt långt ner och trilskas. Fruktansvärt jobbigt. 

Och imorgon har jag maxtest. Har svårt att fatta det. Jag har vetat i nästan två månader att det är maxtest 13 augusti men augusti har gått extremt fort och imorgon är det den 13:e. Sjukt. Vet inte om jag är redo. Det positiva är att jag aldrig kört det här protokollet så oavsett hur det går kommer det vara rekord. (Positivt tänkande!) 

Nu kom jag förresten på en grej som kan vara nyckeln till ryggen. I våras så diskuterade jag stretching med S och han sa att jag inte får stretcha efter hårda pass. Jag har därför inte stretchat på två dagar (intervaller i förrgår och vila igår) och ryggen var ganska dålig redan innan det. Var nog det som fick bägaren att rinna över. Nu är frågan, ska jag stretcha efter intervallpass så att jag stretchar varje dag? Ska jag ta upp diskussionen med S igen?  Eller är det något annat som jag gjort fel?