Oljonsbyn

Fruktansvärd träningsvärk när jag klev upp ur sängen i morse, värst i benen/insida lår typ. Och med tanke på att det inte gick särskilt bra att träna igår var jag inställd på att det skulle vara tungt idag också. Tänkte att så länge jag håller mig över 60% av maxpuls så är det bra! Jag rullade hemifrån på mina klassiska rullskidor med målet att ta mig ner för backen förbi Oljonsbyn (så heter den!!), längre än jag nånsin åkt på rullskidor längs Bergkarlåsvägen. Och det var inte alls några problem att hålla sig över 60%. Tänkte hålla låg puls idag, ett lugnt pass bara liksom, men efter drygt en halvtimme kom jag igång och kroppen kändes faktiskt väldigt bra! Så jag drev upp pulsen i I2 över krönen. Hade en bra känsla hela vägen och kom ner för backen i Slättberg (den gick inte alls fort på rullskidor, som jag trodde, eftersom den går så fort på cykel!) efter bara 1,17 typ. Och eftersom jag hade mycket mer nedför hem, medvind också (trodde jag, men nej, jag hade motvind hem också) så åkte jag vidare en stund till. Det kändes så bra att jag kunde ta lite plustid. Vände efter 1,24 och uppför några av backarna trodde jag verkligen att jag hade räknat jättefel och att det skulle bli en massa plustid. Riktigt fin backe också, den förbi Oljonsbyn (säger jag som aldrig kört Viborgsracet). Kroppen var riktigt pigg i slutet på passet, jag stakade på med bra känsla och bra puls och klockan stannade på 2,33 när jag kom hem. Inte så mycket plustid ändå... Om det var att det var mer utför hem eller att jag var piggare, det låter jag vara osagt. 

I eftermiddag ska jag på pass igen, Body Combat och Body Balance. Ser fram emot Body Balance, det tror jag är ett pass för mig! 

Helt slut

Tuff träningsdag idag. I morse hade jag planerat det pass jag saknat mest de senaste åren: 6x6minuter 90%. Fast när jag körde mindes jag inte alls varför det varit mitt favoritpass. Kroppen var inte alls med mig idag och pulsen var inte tillräckligt hög. Märkte efter ett tag att när jag åkte på tvåan så var pulsen bra, men "backen" från Nusnäs till Färnäs var tydligen en backe man kör trean typ hela vägen... Ja, då vet jag det då. Backen upp mot asfaltsverket var bättre så pulsen var bättre mot slutet. Lyckades få mer tid i I4 än i I3-zonen, det satt långt inne men väldigt skönt då det var tänkt som ett I4-pass. 

På eftermiddagen var jag på besök på min andra praktikplats, Mora Träningscenter och provade på två för mig nya pass, Grit Strenght och FC cirkel. Båda passen var riktigt jobbiga och bra. Och nu är jag helt slut! Kommer somna gott ikväll. 

Styrketräning

Idag har jag bara ett pass på programmet. Har varit en väldigt chill vecka, sen jag kom hem från Mallis. Men det har nog varit nyttigt, jag har fått återhämta mig och tagit vara på träningen jag gjorde där. Men nu ska jag träna lite mer den här veckan, även om jag inte har planerat så mycket träning nu under maj och juni när jag måste pussla ihop träningen med praktiken. Men det har inte varit några problem alls, har hittat en perfekt balans mellan träning och praktik. Kommer bli mycket mer mängd i min träning när jag flyttar till Trondheim och inte har något alls att göra förutom träningen. Plus att jag ska ta bort styrketräningen då. Så då blir det ännu mer tid och ork till mängdträning. 
 
Men idag var det styrketräning som stod på programmet. Har kört tre gånger i veckan sen i maj, förutom på Mallis, uppbyggnadsstyrka som jag vill klara mig på resten av året. Har insett att det är inte min styrka som begränsar mig i skidåkningen utan min kondition. Så då vill jag lägga fokus på att förbättra konditionen. Vissa hävdar att styrketräning hämmar konditionsträning, alla är inte eniga om det, men jag vill fokusera på att förbättra min kondition och kommer underhålla min styrka med grenspecifik styrka, powerträning och självklart rörlighet/stabilitet. Mot säsong kommer jag lägga in explosiv styrka för att förbättra styrkan men framförallt nervhastighet. Jag har kört så otroligt mycket hård styrketräning i så många år nu, och det är uppenbart att det inte hjälper mig att bli riktigt bra på att åka skidor snabbt. Så jag vill lägga tid på andra saker.
 
Men jag gillar verkligen mitt nuvarande styrketräningspass med fokus uppbyggnad. Det var Marcus som gjorde det efter min screening och det är också han som jag har pratat mest styrketräning med, han tycker jag gör rätt när jag vill prova det här upplägget och det betyder mycket att ha han bakom mitt beslut. Kommer be honom om hjälp att utforma min powerträning och explosiva styrketräning och hoppas och tror att han vill fortsätta hjälpa mig! 
 
Känner att jag utvecklas av den här styrketräningen, ser det framförallt på hur jag ökar vikter och belastning och genomför övningarna bättre och bättre för varje vecka, ibland ser jag förbättring bara mellan varje pass! Så skönt! Däremot...helvetesbandet...vi är inte alls lika bra kompisar som det verkar vara med andra...om jag säger så. Det kanske ni fattade redan när jag sa "helvetesbandet". Men jag jobbar på att förbättra våran vänskap och jag vet att bandet och min höft kommer bra överens, och jag står som precis mitt emellan, så jag måste liksom verkligen jobba för att komma överens med båda, så att vi fungerar ihop alla tre! Det vore drömmen!