Inte på topp

Laktatprofilen igår blev sk "inconclusive", dvs den sa inte så mycket. Hade ganska högt vilolaktat, 1,5. Sen hade jag tre drag på mellan 0,6-0,8 i laktat, på fjärde draget kändes det som jag närmade mig tröskeln... 1,2 i laktat. Flåsade rejält här. Drog på med lite I4 på femte draget och hade 2,0 i laktat. Sjätte och sista draget drog jag på rejält, då hade jag helt plötsligt 7,0 i laktat. Skillnad i snittpuls på de två dragen var 8 slag. Så min I2 går upp till 173 ca och sen börjar I5 på typ 180. Så jag har I3 och I4 mellan 174 och 179. Heja! 

Nej, det gick inte att dra några slutsatser av det testet. Men nu har jag i alla fall tider och sånt att jämföra mot. Gillade verkligen upplägget vi körde och kommer vilja köra igen. 

Idag var det staktest uppför samma backe, men var snabbt förbi parkeringen S stod på igår. Jag är ju ingen suverän stakare och målet var att ta sig upp utan att braka ihop totalt. Försöka hålla bra teknik så länge som möjligt. Inte öppna för hårt. Taktiken lyckades ganska bra. Men kroppen är inte på topp alltså. Gick ganska bra i nästan 2 km. Sen blev jag trött. Och det är då det blir brant. Men branten var kortare än jag trodde och när jag var förbi den så är det ett lite flackare parti (som också var kortare än jag trodde/hoppades) och sen är det bara spurten kvar. På skate-testet i höstas så minns jag hur mållinjen kom sjukt snabbt efter sista kurvan så man ser inte målet förrän man är där. Så jag startade spurten tidigt och det gick bra att spurta alltså. Alltid något. Jag har ju aldrig kört staktestet förut men trodde jag skulle ha bättre tid... men jämfört med tjejernas tider förra året var det inte så dåligt som jag trodde. Men inte heller bra... hoppas jag kan vara i slag i höst och göra en bra tid då!

Kommentera här: