Enklaste, godaste jordnötssåsen till brorsans kyckling

Tror det var ett år sen som jag fick sån sjuk craving på jordnötssås. Orkade inte handla så googlade fram ett enkelt recept på det jag hade hemma, och OJ, så gott det blev! Sjukt enkelt och snabbt gjort också!! Det är viktigt med bra kvalité på jordnötssmöret eller jordnötterna, det gör enorm skillnad för smaken! 

Jordnötssås

2dl jordnötssmör, crunchy (jag tog 2dl jordnötter och mixade i matberedaren tills det var som ett crunchy jordnötssmör)
2dl creme fraiche
1 msk mango chutney
Salt och peppar

Blanda allt i en kastrull och värm. Smaka av. Klart!

Minns inte om det var förra sommaren eller för två år sen som jag och brorsorna skulle laga mat själva hemma, vi hade fått ingredienser till kyckling och ris och äldsta brorsan insisterade på att göra kycklingen på sitt vis. Efteråt var vi alla sjukt nöjda med det för det var den godaste kycklingen nånsin! 

1. Stek kycklingen snabbt på båda sidor på högsta värme i massor med smör
2. Krydda med salt och peppar
3. Om stekpannan är ugnsfast, ställ in den i ugnen (200 grader), annars flytta kycklingen till en ugnsfast form och stek i ugnen tills den är genomstekt, 20-40min, beroende på kycklingens storlek

Kan inte rekommendera att göra en halv filé på detta viset, blir gott men inte alls lika saftigt som med hela filéer. Men vad gör man inte när man lever singelliv...
(null)
Nej jag varierar inte mitt grönsaksintag nämnvärt. Det är dumt att ändra på saker som fungerar, eller hur?

Kommentera här: