Upp och ner

Lägret rullar vidare. Igår blev det ett crosspass med klubben, löpning över Idrefjäll upp till Städjan och sedan rullskidor ner till byn och tillbaka. Drygt 4 timmar totalt vilket jag tror är mitt längsta pass för året. Lite konstigt, med tanke på hur många och långa pass jag brukar köra. Men det är nytt år, ny tränare, ny plan. Det är spännande men läskigt. 

Känslan under passet igår var lite som det varit hela året, upp och ner. Kändes ganska bra i början, trots att vi startade med att springa uppför en slalombacke och ännu bättre när vi kom ner på andra sidan och började springa platt. Men när det började gå uppför så blev det tyngre och tyngre ju brantare det blev. Och när vi vände ner efter att tagit toppen på Städjan så var mina ben rejält stumma. Men när det blev platt igen så kändes det ganska bra igen. 

Det har nog varit en gemensam nämnare, att det går dåligt uppför liksom. Men bra annars. Det var samma på rullskidturen, kändes väldigt bra att staka! Så underbart att ha fått till den härliga känslan i stakningen! Innan vi började åka uppför backen till Idrefjäll så stoppade mitt sällskap för Mars/Snickers. Jag hade prioriterat regnjacka före mat i min Camelbak så jag blev utan. Precis som väntat blev jag avhängd efter en stund och en seg stigning väntade. Men jag klev på och tog mig uppåt. Det gick inte så fort som jag ville, men plustid är väl nice? Sista 10 min kom regnet. Det startade lätt, men på slutet verkligen ÖSTE det ner. Värsta regnet man kan tänka sig. Var dock så kort hem att jag inte tyckte det var någon idé att sätta på mig regnjacka så det var en dålig prioritering att ta med den. Men det äe ovanligt att det är såhär varmt i fjällen! Men det är härligt! 

Idag blev det bara ett lättare pass på förmiddagen som uppladdning inför tävling ikväll. 100m klassiskt på snö. Blir spännande! 

Kommentera här: