Surdegsbullar med råg

Detta har seglat upp som mitt nya favoritrecept. Jag snöar gärna in på ett bröd-recept och så kör jag på det tills jag tröttnar eller hittar ett nytt. Detta är alltså det enda som gäller just nu:
 
15-20 bullar
 
1 påse surdeg råg
1/2 pkt jäst
5-6 dl vatten
6 dl rågsikt
7 dl vetemjöl
2 msk olivolja
2,5 tsk havssalt
 
1. Lös jästen i vattnet. Tillsätt sedan övriga ingredienser förutom saltet.
2. Knåda degen smidig, 10 min i maskin eller 15 min för hand. Häll i saltet på slutet.
3. Låt jäsa ca 1 timme eller till dubbel storlek.
4. Häll upp degen på bordet och dela i 15-20 bitar. Rulla till bollar och lägg på en ugnsplåt. Täck med en handduk och låt jäsa ca 1 timme. 
5. Värm ugnen till 250°. Ställ in plåten/plåtarna med bullar och sänk värmen till 220°. Ställ även in en (ugnssäker) skål med vatten längst ner i ugnen. Grädda ca 20 min tills de fått fin färg.


Kommentera här: