Rygg-helvetet

Jag har nu haft problem med ryggen till och från hela träningsåret i stort sett. Det är så frustrerande att jag inte har en aning om vad jag gör när jag får ett bakslag. I morse vaknade jag med världens stelaste rygg. Och jag vet verkligen inte varför. Varför det kommer och går. Vad jag ska göra för att hålla det i schack. Jag har inte haft såna här problem på typ 7 år. Jag trodde liksom jag kommit underfund med vad som funkar för mig. Det är klart att jag har haft sämre perioder sen jag första gången fick "ryggskott" (eller hugg i ryggen om inte den medicinska termen gäller för tonåringar) för knappt 9 år sen, men aldrig så länge som nu. Jag har verkligen provat allt som tidigare funkat. Men ändå får jag bakslag. Det går liksom upp och ner. Nu är jag jävligt långt ner och trilskas. Fruktansvärt jobbigt. 

Och imorgon har jag maxtest. Har svårt att fatta det. Jag har vetat i nästan två månader att det är maxtest 13 augusti men augusti har gått extremt fort och imorgon är det den 13:e. Sjukt. Vet inte om jag är redo. Det positiva är att jag aldrig kört det här protokollet så oavsett hur det går kommer det vara rekord. (Positivt tänkande!) 

Nu kom jag förresten på en grej som kan vara nyckeln till ryggen. I våras så diskuterade jag stretching med S och han sa att jag inte får stretcha efter hårda pass. Jag har därför inte stretchat på två dagar (intervaller i förrgår och vila igår) och ryggen var ganska dålig redan innan det. Var nog det som fick bägaren att rinna över. Nu är frågan, ska jag stretcha efter intervallpass så att jag stretchar varje dag? Ska jag ta upp diskussionen med S igen?  Eller är det något annat som jag gjort fel? 

Kommentera här: