Skogsorientering

Ikväll var jag med på årets första skogsorientering. Frösö 5-dagars etapp 2. Jag valde bana C, medelsvår 4,6 km. Jag vill gärna ha lite utmaning när jag orienterar, men inte för stor utmaning då jag inte är direkt expert på detta. Brukar försöka välja orange/röd svårighetsgrad, motsvarande D14, vilket var den sista klass jag tävlingsorienterade i. Men orangea banor brukar vara så korta (röd är samma svårighetsgrad på kontrollerna men tyngre terräng och oftast längre banor) så idag gick jag upp en svårighetsgrad till motsvarande D16. Det är en liten utmaning för mig, vilket jag fick erfara till kontroll 6 idag.
 
Fram tills dess gick det bra! Hade någon småmiss (såg på kartan nu att jag dessutom hade ett dåligt vägval som jag inte alls såg när jag sprang) men hade kontroll på omgivningen och kontrollerna. Det flöt på bra liksom. Men sexan var svår. Kompassriktning hela vägen, inte många säkra punkter. Jag gick så rakt jag kunde men hade liksom inte så mycket annat att orientera mig på. Försökte urskilja vart skogen skilde sig från nyplanterade hyggena. Tyckte inte att verkligheten stämde överens med kartan. Till slut gjorde jag valet att gå tillbaka till stigen jag passerat och försöka hitta någon säker punkt. Kom tillbaka precis där jag nyss passerat stigen... Gick lite längre upp på stigen och hittade ett par höjdkurvor jag kunde urskilja i verkligheten och tog ny kompassriktning. Då stämde helt plötsligt verkligheten med kartan! Jag var på precis samma ställe som jag nyss varit på men nu visste jag exakt vart jag var och vart jag skulle. Orutinerat att inte ta säkra punkter längs vägen! Gick alltså för kort in i skogen första gången... Efter det gick det väldigt bra, jag gjorde bra vägval, sprang lite för snabbt till sista kontrollen och tog fel stig så fick springa tillbaka en kort bit men annars gick det bra. Kroppen kändes ok, benen protesterade lite i mitten av loppet då jag sprang mycket tung terräng men svarade bra mot de två sista kontrollerna när jag ville öka. Tror jag gjorde tre små missar och såklart den grova missen till sexan. Såg på sträcktiderna att jag bommade ca 8 minuter till den kontrollen. Tiden rinner iväg snabbt alltså!! Men sträcktiderna visade ändå att jag gjorde ett hyfsat lopp större delen av banan så det finns hopp. Kommer tyvärr missa de två sista etapperna då det väntar träningsläger på Mallorca nästa vecka (wop wop) men på torsdag springer jag igen och det ser jag fram emot! Ser även fram emot träningsorientering i Mora varje torsdag hela juni och juli! 
 
Orientering är för roligt alltså! Och jag märker ju att jag blir bättre och bättre nu när jag orienterar lite mer regelbundet. Innan förra sommaren hade jag inte alls orienterat mycket så då var jag väldigt ringrostig men i år går det faktiskt ganska bra ju! 

Kommentera här: