Puig major

Idag blev det ett långt pass! Vi cyklade till Soller, tog Puig Major och sen hem. Vi räknade på typ 7 timmar då grabbarna brukar köra den på 6 och stannade därför och käkade lunch i Soller då vi inte skulle hinna tillbaka till lunchen på hotellet.


Men vi cyklade fort och var i Soller på under tre timmar. Min kropp kändes mycket bättre idag och hängde med bra första två timmarna, då var det ganska lättåkt dock. När vi kom in i Bonyola blev det medvind och lätt utför så då fick jag släppa och sedan åkte jag själv upp till Coll de Soller. Så jag var väl den som sinkade farten dit. 

God lunch på torget i Soller innan det var dags att börja klättringen. Här kände jag ganska snabbt att benen inte var superpigga och jag släppte tidigt. Fick cykla resten av turen själv men det gick bra. Det viktigaste för mig var att hänga med till lunchen och sen var det inga problem att hitta hem från Piggen. 

Otroligt vackert upp där, verkligen!! Men även otroligt jobbigt. Fick verkligen peppa mig själv mentalt för att inte kliva av cykeln. När jag äntligen såg skylten som visade att jag var uppe vid tunneln (högsta punkten) så var det en sån lättnad! Där klev jag av cykeln och stannade en stund. Vackert! 

Från det så kallade Café Kollaps så finns det två lägen. Antingen är man så trött att de backar som är kvar är fruktansvärt jobbiga, eller så är man så pigg att man inte märker att det är backar kvar. Jag har varit med om båda de lägena. Idag var jag någonstans mitt emellan, vissa backar kände jag knappt, andra backar (framförallt de sista tre backarna som jag varje gång trodde var den sista) var fruktansvärt jobbiga. 

Men jag var inte i närheten av att vägga. Jag var trött, sliten, i behov av energi. Men aldrig nära väggen. 

När jag kom ner för Lluc-backen var det motvind. Fruktansvärt jobbigt. Låg och pumpade i motvinden väldigt länge. Stannade två gånger för att vila benen kort och få i mig något. Tänkte mellan Pollenca och Port Pollenca "nu kan det väl komma en gentleman som lägger sig framför och klyver vinden". Precis då kommer det ikapp två gubbar som åker precis den fart jag vill åka, snabbt men inte för snabbt! De skulle tyvärr inte till Alcudia men när jag tackade för skjutsen och svängde av så var det inte motvind längre. 

Klarade av dagens 6,5h-pass med bravur så att säga. Det var väl egentligen 2,55+3,35... men nästan sammanhängande. Inskrivet i träningsdagboken som ett pass. Ett rätt fint pass ändå. Ligger nu drygt 2,5 timme plus hittills den här veckan. 11,5 timme på två dagar. Only in Mallorca...

Kommentera här: