Känna sig smart

Idag hade vi sista "föreläsningen" (läs: genomgång) inför nästa veckas tentor. Vi kommer ha en "praktisk" tenta på måndag, där vi ska utföra statistiska analyser på datorn i statistik-programmet, och en vanlig salstenta i ämnet vetenskaplig teori och metod på fredag. Den kommer jag missa pga att jag åker till Steinkjer, men måndagens tenta ska jag göra.
 
Jag tror jag nämde det igår (?) men har känt mig totalt oförberedd inför tentan på måndag. Har knappt kunnat plugga heller, dels för att föreläsningsmaterialet inte funnits på lärplattformen (de la upp den typ i förrgår) och dels för att jag inte haft en aning om vad jag borde plugga på. Så det var verkligen en lättnad idag när jag verkligen kände att det här kan jag. Kunde för första gången på evigheter känna mig smart i skolan. Idag var typ bara genomgång inför vad som kommer på tentan på måndag och när läraren ställde frågor så kunde jag svaret. Fattade knappt själv hur det gick till. Men verkar som det fastnat något under både VTM 1 (som (om jag minns rätt) jag läste för två år sedan men tentade av förra året) och VTM 2 (som vi läser nu). Sen kan jag inte påstå att jag är någon expert inom området, tvärt om. Men fick ändå känslan av att jag borde kunna klara tentan på måndag. Och sen behöver jag typ inte kunna statstik mer, för varje gång jag i framtiden ska göra en statistisk analys så kan jag bara ta fram mitt föreläsningsmaterial som guidar mig igenom hur jag ska göra. Precis som jag gjort de tidigare gångerna i mitt liv som jag behövt göra en statistisk analys. 
 
Det vore verkligen så skönt att ha den känslan som jag hade när jag (i förtid pga tristess) lämnade föreläsningssalen idag, även på måndag. Känslan av att det här klarar jag. Jag saknar känslan av att känna sig smart. Kan jag inte (snälla) få uppleva den på måndag?
 
Skola - off
Hede - on

Kommentera här: