Upp mot skistua

Idag skulle jag alltså köra intervaller i backen upp mot skistua. Väldigt fin stigning. Jag startade vid korset i Sverresborg, men det går att åka ända nerifrån Ila, som är nästan havsnivå. Jag var upp på nästan 400 möh, startade på ca 170. Var inte ända upp på toppen, då jag har hört att det inte går att åka nedför hela vägen. Åkte lika långt som igår, lite längre, nästan 5km. Då hade jag drygt 1km kvar till toppen. Det går fort nedför där jag vände och då är det brant ovanför också. Lite därför jag vände där igår... 
 
I3 (tröskel) 4x15 minuter stod på programmet och jag körde klassiskt. Kom på lite försent igår (när jag precis åkt hemifrån) att jag tydligen planerat två klassiska pass på rad denna vecka. Det brukar jag alltid försöka undvika, att köra samma stil två pass i rad. Den enda gången jag planerar det är under tävlingshelger och då joggar jag oftast mellan tävlingarna, så det blir ändå inte två skate-pass i rad. Men men. Tänkte sen att klassiskt är den stil som sliter minst på kroppen så därför var det okej idag. Kunde inte ändra mig då heller. Men klantigt att planera så från början. 
 
Tog knappt 30 minuter tills backen började idag också och jag startade första intervallen ganska direkt. Gick inte på för hårt i början, bara precis så jag nådde över I3. Ganska flackt i början också plus en övergång som man inte kunde åka över utan måste kliva över. Vet inte vad det kallas men tror det är för att hindra djur att gå över vägen. Första intervallen blev inte så ansträngande ändå och det var enligt plan. Andra intervallen ökade jag intensiteten något, men kändes fortsatt bra. När jag var uppe på övre halvan av I3-zonen så kändes det lite ansträngande, men ändå på rätt sida tröskeln. Åkte ner mellan intervallerna, som blev ca 2,5km, åkte ner ca 1,5km vilket resulterade i en vila på 4 minuter. Räknade ut att det skulle bli bra, men måste ha räknat fel någonstans för redan på den tredje intervallen började jag nå upp dit jag vänt igår. Den tredje intervallen började det bli jobbigt också, men då låg jag nästan hela intervallen på övre halvan av I3-zonen så det var nog därför. Kände som jag touchade tröskeln några gånger och då sänkte jag farten lite. Men att min I4-zon skulle vara min tröskel-zon, som maxtestet sa, det tror jag inte ett ögonblick på! Innan fjärde och sista intervallen så åkte jag ner lite längre och fick en vila på 4,50. Den intervallen körde jag på lite mer och fick en del tid i I4-zonen. Nådde som högst 90% av maxpuls och var rejält trött när jag var klar med passet. Nådde som sagt lite högre än igår men det gick mycket bättre nedför idag. Kanske var jag lite säkrare i och med att jag åkt där igår. Men vetetusan om jag skulle våga slänga mig utför där på 2:or... Kanske om ett tag...om jag åker där fler gånger på tyngre hjul innan. 
 
Körde några impulser på vägen hem för att få in lite snabbhet i musklerna så man inte blir seg, vilket man kan bli av I3. Blev ett långt pass men jag var pigg hela vägen så det var skönt! (Åt en banan på toppen!) Ett riktigt bra pass med en bra känsla i kroppen. Känns inte alls som slutet på en 25-timmarsvecka. Även om jag hittills "bara" har 18,5 timme på 5,5 dag, har ett styrka/spänst-pass och en fullhand kvar. Får se om jag är lika pigg om ett eller två dygn... 
 
Jag har haft det lite jobbigt att skjuta den här veckan så de senaste dagarna har jag tagit det lugnt med skyttet. Skyttevila torsdag, precision igår (äntligen nytt rekord på 30+30!) och torrskytte idag. Hoppas det ska kännas bättre i skyttet nästa vecka. Sen har jag riktig skyttevila v38, dvs tre-fyra dagar utan skytte. Längtar nästan lite dit. Även om jag längtar efter att genomföra flera skyttepass innan dess också. Gärna några fler bra precisionspass. Sugen på WC också. Och att nå över 90% totalt på komb. Men för att lyckas skjuta bra så måste man planera bra och även återhämta sig i skyttet. Det är viktigt, precis som i den fysiska träningen. Men jag tycker jag börjar hitta en skytteträning som funkar bra. Hoppas den ska funka bra på lång sikt också.

Kommentera här: