På gränsen

Jag kände mig inte helt hundra igår så efter många funderingar fram och tillbaka bestämde jag mig för att ta det säkra före det osäkra och hoppa eftermiddagspasset. Det är alltid lika jobbigt och denna gång ännu jobbigare då det var ett viktigt pass, nämligen veckans enda styrkepass med efterföljande löpskolning. Körde löpskolning som spänst-pass precis före rekordet på Cooper i våras så tyckte det verkade vara ett vinnande koncept jag ville köra även inför Lidingö Tjejlopp (numera Rosa Bandet-loppet).

Det är som sagt alltid jobbigt att ta beslutet att hoppa över ett pass med min erfarenhet säger att de gånger jag inte känt mig helt hundra och vilat så har jag hållit mig frisk och andra gånger, när jag inte känt mig helt hundra och tränat, då har jag blivit sjuk. Jag har ingen statistik på det och tror inte heller att det stämmer till 100%. Det är ju också svårt att veta om man verkligen är påväg att bli sjuk eller om det är något annat man känner av... Men den här gången gick allt bra och efter en viloeftermiddag med massor av vatten och andra vitamin-boosters är jag fortsatt på rätt sida gränsen.

Planen var som sagt styrka och spänst igår och 3 timmar klassiskt idag. Eftersom jag inte ville missa gårdagens pass så genomförde jag det idag istället. Var riktigt tungt att missa 3 timmar i träningsdagboken men konstaterade att hellre missa 3 timmar än en hel vecka pga sjukdom. Passet gick i alla fall väldigt bra så det var skönt. Speciellt efter gårdagens tunga träningspass.

Igår eftermiddag blev det ett extra skyttepass istället för fysisk träning. Det kändes bra att kunna utnyttja min fina skytteform. Blev inte helt nöjd med de 512 poäng jag presterade på 30+30. Planen var egentligen 60+60 men efter endast 15 skott kom en klubb och skulle sätta upp tavlor (sköt på Nilsbyen eftersom det var ett oplanerat pass) så vi fick stå och vänta en kvart. Sköt en riktigt dålig liggserie efter det och på slutet av ståskyttet var jag riktigt trött i huvudet/ögat och drog iväg två 1:or i stå (!!). Så dåligt. Hade det varit två 8:or hade det blivit rekord liksom... Den skjutformen har jag. Men huvudet ska va med också och det var det inte hela vägen igår tyvärr. Så nej, jag orkade inte skjuta mer efter första 60 skotten.

I morse började jag dagen med ett skyttepass också. Precision 40+40 innerring. Håller fast vid att det borde vara fullt möjligt att dra maxpoäng (400) på det. Ännu mer övertygad efter 39 innerringsträff i ligg idag. Det som egentligen är svårast. Men även idag så tror jag huvudet ställde till det. Eller så är ståformen lite svajig men har så hög lägstanivå i stå att det går bra att skjuta även fast jag inte är i ståform. Kanske bara är i liggform? Blev i vilket fall "bara" 36 innerringsträff i stå och dessutom ett vitt skott... Men blev rekord ändå med 387p. Bra, men ändå en bit ifrån 400... Kommer inte vara nöjd förrän jag når 400.

Brukar roa mig med att ställa om monitorn efteråt och se hur många poäng jag hade fått om jag skjutit på 10-ringad tavla. Aldrig skjutit 40+40 precision så brukar göra om till siffror jag kan relatera till. 10 skottsserier tex. Och så brukar jag räkna de 12 bästa och de 12 sämsta serierna för att få en uppfattning om vilken nivå jag hade legat mellan om det varit 30+30. Idag hade jag 506 på de 12 sämsta serierna och 529 på de 12 bästa. Som bäst 98p på 10 skott ligg och som bäst 80p på 10 skott stå (om man räknade vartannan serie, annars låg de två bästa 5skottsserierna på 82).

Blev lite nördande här från Værnes flygplats i väntan på flyget som ska ta mig till Arlanda (egentligen Oslo, mellanlandar där)... Nu är det dags för ombordstigning!

Kommentera här: