High five!

När jag strax efter klockan 19 idag klev ur gummibanden fick jag lov att high-five:a mig själv för att jag tränat så bra. Kan idag summera en riktigt fin träningsvecka där jag slagit rekord i antal timmar på hemmaplan (tänkte skriva Sverige men det stämde ju inte). Har fortfarande två veckor på mer än 25 timmar på Mallorca men topp-3 idag alltså! Avslutade som sagt med en fullhand. 
 
Ett riktigt grispass på förmiddagen med konstant spöregn i tre timmar. Klassade runt Byneset, eftersom jag åkte helt rätt idag så blev det "bara" 39 kilometer, med en kort skarv upp till stadion för att säkerställa 3,00 på klockan. (Nördigt, ja!) Jag vet inte hur många gånger jag tänkte att jag skulle vända, eller ta buss hem, eller ångrade att jag inte tagit regnbyxor, och handskar, och tjock underställströja, och vindkallingar. Frös inte hela vägen med utför var det kallt. Tänkte när jag nådde havsnivå i Rye att "nu kan det inte bli värre". Glömde bort att det var en lång utförsbacke in till Trondheim också. Fan. Åkte väldigt snabbt upp från Trondheim i alla fall. Med Johaug-frekvens. Det var inte roligt någonstans på förmiddagspasset. Inte någonstans! Funderade om jag någon gång kommer få uppleva en härlig tur runt Byneset. Få njuta av utsikten och sådär. Inte hittills i alla fall. Regn, regn, regn. Var väldigt nöjd när passet var över i alla fall och skönt att kroppen ändå fungerade bra. Hade jag varit helt slut till råga på allt så hade det ju faktiskt varit värre! 
 
Drog ut lite på vilan mellan passen och körde lite basic skytte också. Sen körde jag kombtest, 12 serier runt stadion, gick inte så bra. 90% i stå i alla fall, även om det också känns för dåligt. Har någon minnesbild av en tid i somras när det kändes som det inte gick att bomma i stå. Så därför blir jag missnöjd varje gång det blir en bom i stå. Nej, skyttet har inte riktigt lossnat. Får se vad jag ska ta mig till för att få det att lossna... 
 
Åkte hem med geväret och drog ut på en längre skate-runda. Mycket bättre väder under eftermiddagspasset som tur var! Sol till och med! Nu regnar det igen... Tänkte jag skulle försöka hitta en bättre väg till underbara cykelvägen mellan Leinstrand och Heimdal, så jag slipper åka genom Heimdal centrum. Hittade ingen bättre väg. Tror inte det finns någon bättre väg. Får ta mig genom centrum varje gång helt enkelt. Jag åkte nedför den underbara cykelvägen när jag körde benskate häromdagen och det var en helt underbar känsla att susa nedför där i 30km/h och känna mig hur stabil som helst i höftpartiet. Så idag tog jag ur händerna ur remmarna och höll i stavarna på mitten och benskatade ner där igen. Det var riktigt härligt idag också, förutom när jag svängde åt ena hållet och skulle stabilisera med högra höften. Den är tyvärr inte tillräckligt stark än. Blev straffträning i gummibanden när jag kom hem. Lyckades få till det andra gången på höger sida. Men det är en tydlig sidoskillnad (syntes även på DXA) så jag måste jobba hårdare för att stärka min högra höft/bål/ben. Annars kommer jag få ont igen. Och det kommer göra mig till en starkare skidåkare. 
 
Det blev exakt 2,00 timmar på eftermiddagen och en härlig fullhand. Det bästa av allt är att jag inte känner mig sliten. Kanske lite trött, men inte så att jag längtar efter vilodag. Men nu har jag tränat 6 dagar så imorgon är det vila. Det ska bli skönt i vilket fall, även om jag har en låååång att-göra-lista och ett skyttepass på programmet. 
 
Nej men. Det är fantastiskt att känna sig så pigg sista dagen på en 25-timmarsvecka. Kanske lite lägre puls idag än de andra dagarna, men fortfarande I1. Och dessutom kändes tekniken lika stabil sista 10 minutrarna idag som den gjorde första skate-passet i tisdags. Det är en härlig känsla. Jag njuter lite. Unnar mig en snickers eller två.

Kommentera här: