Mitt recept på frukostbullar

Igår hade jag bak-eftermiddag. Resultatet blev frukostbullar, white chocolate chip cookies, müsli och sylt. Har varit sugen på white chocolate chip cookies huuur länge som helst. Bara för det blev jag besviken. Vet inte om det var att jag inte helt följde receptet eller att jag hade för höga förväntningar eller att det kanske inte är så gott som man tror? Åt en efter en i hopp om att de skulle bli godare... Men tyvärr. 
 
Något som däremot blev helt fantastiskt gott, var mina frukostbullar. När jag kom hem från SM så glömde jag handla yoghurt så fick leta länge innan jag hittade ett bröd-recept utan fil/yoghurt och jäst. Men jag hittade ett recept på snabba frukostbullar och det blev bra. Inte fantastiskt, men helt okej. Två veckor senare hade jag handlat yoghurt och hittade ett recept i min läslista som jag sparat för en evighet sen. Också på frukostbullar, ganska likt det första receptet men ändå inte. Smaken på dem var helt underbar, dock var de scones-liknande och smulade enormt.
 
När jag igår skulle baka så ville jag få till samma smak som det andra receptet men samma konsistens som det första. Jag improviserade lite, hade inte så mycket yoghurt kvar osv. Men det blev helt perfekt! 
 
Såå... Här kommer mitt recept på frukostbullar!
 
10-12 st
0,5 dl chiafrön
0,5 dl linfrön
1 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl/fullkornsmel
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk grovt havssalt
3 msk honung
1,5 dl naturell yoghurt
1 dl vatten (ev mer)
 
1. Blanda de torra ingredienserna
2. Tillsätt resten och blanda till en jämn deg. Tillsätt ev mer vatten för att få degen att gå ihop
3. Forma bullar med mjölade händer
4. Grädda i 200°C i ca 15 minuter, tills de fått lite färg

Kommentera här: