Långpass

En sak som jag har märkt på vissa långpass jag kört med sällskap är att i början så är pulsen väldigt hög (ibland väldigt, väldigt hög!) och jag försöker släppa någon meter för att få ner pulsen, få mitt sällskap att åka lite saktare osv.

Men efter ca 2 timmar så är pulsen nere på I1 och jag är den som höjer farten. 

Jag började fundera på detta i fredags när jag upplevde detta igen. Har som sagt upplevt det flera gånger. 

Att pulsen går ner under ett långt pass är naturligt. 

Men sen är frågan, är det jag som åker fortare och fortare under passet eller är det mitt sällskap som åker saktare och saktare? 

Är det så att jag i och med att jag ökat träningsdosen och kört många fler långa pass i år har förbättrat min uthållighet väsentligt på dessa långpass? 

Jag tror faktiskt att jag är en sån som kan åka fortare och fortare under långa pass. Inte alltid, men ofta har jag upplevt det så. Sen beror det ju såklart på hur terrängen ser ut. När man börjar med mycket uppför och avslutar med mycket utför så förbättras ju snitthastigheten eftersom..! Men jag tror att jag är en sån som tycker om att köra lugnt i början och sedan öka för att hålla samma puls hela passet. Ibland gör jag så medvetet, ibland blir det bara så. 

Jag hoppas också såklart att det är min uthållighet som har förbättrats väsentligt! 

Fast det är rätt jobbigt att börja ett pass med mycket I2... Så jag önskar att jag kunde starta snabbare...eller att mitt sällskap startar långsammare, hehe.

Kommentera här: