Race mot mig själv

Jag såg finalen igår. Det var riktigt spännande. En bra match! Sverige har verkligen gjort sig förtjänt av silvret. Som de spelade från början i OS så är det en bragd. Men man hoppades ju så klart på mer. Den här gången blev det inte så. Men det kommer fler chanser.
 
Var rätt glad att det inte blev förlängning och straffar och 00:22 la jag ifrån mig mobilen. Inte så farligt sent ändå. Men så började jag fundera när jag senast var uppe till efter tolv. Kom fram till att det troligtvis var när jag var i Umeå i april. Sinnessjukt. Och ändå har jag lyckats dra på mig två sjukdomar sen dess. Tja, kanske inte är sömnen som är avgörande. Även om det är viktigt. Och man mår så mycket bättre när man sovit ordentligt. 
 
Jag har sovit jättebra de senaste nätterna, förra veckan sov jag sämre. Vaknade flera gånger på nätterna, kunde inte somna på kvällarna och vaknade tidigt på mornarna. Men den här veckan har jag sovit bra och kanske var därför som jag inte var så trött som jag borde ha varit när jag vaknade i morse. Hade ställt klockan på 8.00 men med en reservation för om jag vaknade tidigare så fick jag kliva upp efter kl 07.30, som jag egentligen brukar. Hade jag, som planen varit från början, haft inskjutning 9 och start 10 så hade jag nog behövt gå upp kl 7, eftersom jag har börjat med morgonjogg på tävlingsdagar. Men hade som sagt ingen tid att passa idag utan allting fick ta den tid det tog. 
 
En morgonjogg och mina vanliga morgonbestyr senare så startade jag klockan 09.11. Helt okej ändå. Inskjutning och uppvärmning följde i vanlig ordning, denna gång utan något som helst uppehåll som det kan bli när man behöver dra ut på tiden innan start. Tror jag startade mitt första race 10.20. 
 
Jag skulle alltså köra race mot mig själv idag. Ett upplägg som jag kört några gånger och som alltid är lika roligt, två korta sprintar. Banan jag körde mätte ca 1,25km, tre varv per race och skytte ligg-stå. Det hade känts bra på inskjutning och uppvärmning men jag var ändå lite nervös för mitt skytte, som darrat en del på slutet. Men redan i första backen så kände jag att det här skulle bli en jobbig dag. Kände mig stark på trean och fyran men blev riktigt stum uppför. Fick verkligen kriga för varje meter, från första varvet till sjätte. Inte alls någon skön känsla. Så var det verkligen inte på senaste racet jag körde, i Torsby för ca 3 veckor sedan. Men men. Jag krigade i alla fall, inget snack om saken.
 
Det blev däremot en roligare historia på skjutvallen. Jag lyckades verkligen ta med mig det jag har gjort bra på skyttet den här veckan. Sköt fullt i första ligg, otroligt nöjd. Fick ta om en eller två gånger i första stå, men fullt även där! I andra ligg hörde jag några kantskott, men fullt hus igen! 100% i ligg idag! Helt underbart! Som sagt, några kantskott, som tur är så är kanterna på Saupstad mer förlåtande än på Granåsen, så jag tänker att jag hade några kant in till godo. Jag sköt inte fort i ligg idag, men det var det som krävdes för att skjuta fullt. Kan inte skjuta fortare just nu, men jag kan ju skjuta fullt! Den känslan har jag saknat. I sista stå började jag väldigt bra, offensivt och träffade de två första. Sen var jag inne i tredje pricken men avfyrade påväg ut, en låg bom, 1cm utanför. Höll ihop sista två skotten, även om jag fick kämpa lite. 00 01. Bra! Det är jag nöjd med! Och det känns bättre att ha skjutit en bom i stå än i ligg idag, för jag har ett helt annat självförtroende i stå, normalt sett. Behövde de här nollorna i ligg för självförtroendet! När jag tänker på SM-distansen nästa helg så är jag mer orolig för att jag ska bomma i andra ligg än i andra stå, trots att jag bara skjutit fullt i sista stå på distans en gång sen 2012. 
 
Hur gick det då i tävlingen? Jo, den där bommen blev avgörande (20 sek tillägg per bom). Tog mellantider efter varje varv, första varvet hade jag 5,15 till mitt märke. På andra racet hade jag 5,30 till samma märke. Det var lite tungt att inse, men visste att jag kunde ta in några sekunder på mig själv i ståskyttet, eftersom jag tagit om i första stå. Andra gången till samma märke hade jag 10,11 på första racet och 10,19 på andra racet. Hade alltså tagit in 7 sekunder på mig själv! Bra! Efter ett hårt spurtvarv där jag tog ut alla krafter jag hade åkte jag i mål. Jag hade inte kollat exakt tid på första racet, bara snitthastighet, 16,3km/h (riktigt dåligt, hade hoppats på 18 för att vara nöjd, men benen ville inte åka fortare idag tyvärr). På andra racet hade jag 15,8 i snitthastighet, men det racet var tydligen 120m kortare!? Hade startat på exakt samma ställe, gått i mål på samma ställe, åkt samma runda, skjutit på samma banor, dock hade det varit lite mindre folk på rullskidbanan andra racet, så kanske hade fått någon mer innerkurva? Vet inte. Eller så visade gps:en fel nånstans. I vilket fall. När jag stängde av klockan så kollade jag tiderna istället. Hade 13,54 på första racet och 13,53 på det andra. YES! Bra spurtvarv! Nu blev det ju seger i första racet ändå, med bättre skytte, men litar nog ändå på att tiderna stämmer och att jag åkte fortare i andra. Eller nej, jag sköt nog bara fortare. Men spurtvarvet var i vilket fall snabbare. Tror jag åkte snabbt första varvet i första racet och sista varvet i andra racet. Där emellan åkte jag nog ungefär lika långsamt alla varv. 
 
Förstås inte kul att känna att benen inte är med mig såhär en vecka innan rull-SM, men jag vet inte om jag kan förvänta mig så mycket mer. Jag har inte haft någon bra träningssommar med en riktigt lång och en kortare sjukdom som ställt till det i mitt träningsupplägg. Jag jämför lite ofrivilligt mot för ett år sen när jag var i jättebra form precis innan SM men när den försvann i en förkylning som bröt ut 1,5 dygn efter SM var över. Jag tänker istället att det kanske är bättre med ett dåligt genrep, än som förra året, med ett helt fantastiskt bra race en vecka innan? Hoppas på det i alla fall. Släpper upp träningen mer och mer och hoppas på att det känns bättre och bättre. Men vetetusan om det kändes bättre idag än senaste intervallpasset? Bättre skytte i alla fall. Tar verkligen med mig skyttet från idag. Det var riktigt bra. Jag känner mig jättenöjd (för en gångs skull)!

Kommentera här: