Mitt starka ben

Jag tror det var i förrgår när jag stretchade som det gjorde så olidligt ont att stretcha vänstra framsida lår. Och det säger ganska mycket, då det alltid gör ont att stretcha vänster framsida lår. Vänster lår är mitt "starka ben". Men då också mitt stela ben. Jag tror det har blivit så för att jag går med det benet först på tvåans växel. Har gjort allt för att få benen att bli jämnstarka och har nästan lyckats. Brukar tänka på det när jag kör spänst på ett ben, vilket ben kommer längst? Oftast är det ganska jämnt, eller så är vänstra benet lite före. Ibland är höger ben först och då blir jag glad! Nej, men jag känner att det vänstra benet är lite starkare och det är bra mycket stelare. I förrgår var det alltså värre än någonsin, eller ja, värre än på länge i alla fall. Nog har jag varit bra mycket stelare, det har jag. Så jag körde lite på min foamroller, också olidlig smärta, men jag tror det blev mycket bättre efteråt! Och de senaste dagarna har det blivit lite extra mycket stretching plus foamroller och tennisboll. Har haft motivation till det och då gått with the flow liksom. Vanligtvis så stretchar jag alltid efter första passet (efter fröknäcke!) om jag inte springer på eftermiddagen, då stretchar jag efter löpningen. Både igår och idag har jag löpning på eftermiddagen men har haft så korta pass på förmiddagen att jag liksom velat dra ut på tiden fram till lunch och därmed stretchat lite lätt på förmiddagen också. Och då kört foamroller och tennisboll och bara kört kort men bra stretching på eftermiddagen. Det har varit väldigt skönt och jag hoppas att jag kommer ha nytta av det. Igår masserade jag även den ömmaste punkten på mitt vänstra lår innan jag gick och la mig, det är ju enda fördelen med att vara stel i låren, att man kan massera själv. Min knut i rumpan är däremot lite svår för mig att massera... Men den har varit svår att hitta på slutet, behövdes inte många gånger med tennisbollen för att den skulle försvinna (glömde min tennisboll hemma i flytten och fick tillbaka den på O-ringen!) Så ja. Jag börjar känna att min stretching ger resultat nu. Jag har ju stretchat som en galning sen typ 2011 och ändå alltid varit så jävla stel. Det kanske jag är fortfarande, men det känns ganska bra i alla fall. Eller så är det bristen på styrketräning som gör att jag tappar muskler och därmed blir mindre stel. Skulle vara bra att göra en DXA... Fast känner mig starkare än någonsin så tror ändå inte att jag tappat muskler.
 
I morse blev det ett riktigt härlig stakpass. Känns så himla skönt att kunna staka utan att bli trött. Idag hade jag 1,5 timme planerat. Jag vågade inte riktigt ta 3:orna (har stakat ett pass på mina 3:or, för tre år sen när mina 2:or åkt i förväg till Ruhpolding och det var ingen rolig historia över huvud taget) men jag hade en väldigt bra känsla och vände efter mer än 45 minuter. Så när 1,5 timme hade gått så var jag påväg upp för sista backen på cykelbanan utanför mig och kände mig fortsatt pigg! Underbar känsla. Ska ju reducera träningsmängden denna vecka och kan även vara bra med lite överskott så även om jag ville vara ute längre så blev det bara en kort sväng runt stadion och sedan hem. Men jo, jag hade nog kunnat staka på 3:orna idag. Men det får bli efter rull-SM. Har väldigt många pass jag vill genomföra efter rull-SM. Träningsmotivationen kunde knappast varit bättre!

Kommentera här: