Egen sportdryck

I början av sommaren började jag blanda min egen sportdryck. Förarbetet var diverse timmar på google för att få fram ett bra recept. Anledningen är väl egentligen att jag tycker det är onaturligt med sportdryck men att jag ändå förstår att det är bra. Och därför gör jag en egen, helt ren, sportdryck. Inget extra skit som egenligen inte behövs. Nackdelen med det är att den håller sig inte. Inte ens ett dygn. Så jag måste göra ny varje dag och det tar ju lite längre tid än vanlig sportdryck, samt att det är lite jobbigare att ta med på resa...men allt det är det värt! 
 
Jag blandar vatten med dextropur, som är rent druvsocker, typ dextrosol i pulverform, och seltin, som är ett mineralsalt som innehåller salt och mineraler (t.ex. natrium, kalium och magnesium). Och sen smaksätter jag med något som inte är så sött... Vanligtvis citron. Grapefrukt funkar också bra, då smakar det apelsin. Druvsockret i sig är ju väldigt sött så därför behövs något surt att blanda med. Godast är bärsaft, typ om man har haft hallon eller blåbär i en skål, så blir det saft kvar i botten. Det är så sjuuukt gott att blanda sportdryck på! 
 
I början tyckte jag att jag inte fick samma effekt i träningen, kände mig lite seg, vet dock inte om det berodde på sportdrycken. Men efter några veckor med den här sportdrycken så kändes det bra och nu kör jag bara på den (alternativt bara vatten). 
 
Jag brukar höfta mängderna, finns rekommendationer om ca 60g druvsocker per liter och 1krm salt per liter, jag brukar köra 6 msk druvsocker per liter (ungefär) och höfta salt. Har lärt mig hur mycket salt som är för mycket salt, då blir det INTE gott! Hehe. 
 
Jämför jag min sportdryck mot t.ex. Enervit, som jag använde innan, så ser jag att de är ganska lika. Energimässigt, kolhydratmässigt nästan exakt lika. Innehåller även samma mineraler. Skillnaden är att Enervit innehåller även t.ex. "klumpförebyggande medel" och "förtjockningsmedel". Sånt som är onödigt att få i sig tycker jag, men underlättar för förvaring och hållbarhet. Enervits sportdryck innehåller även x antal vitaminer som t.ex. förbättrar fettförbränningen. Säkert jättebra för såna som motionerar för att gå ner i vikt, men är det verkligen bra för elitidrottare? Jag vet inte. Jag vet inte vad syftet med att ha massa vitaminer i sportdrycken är, om inte just för fettförbränningen. Dessa vitaminer har ju andra egenskaper i kroppen också, men just fettförbränningen var gemensam nämnare för de som fanns i Enervit sportdryck och jag kopplade snabbt det till träningseffekt vid användandet av sportdryck. Kanske är för snabb med att döma, vad vet jag. 
 
I vilket fall, att jag gör min egen sportdryck känns jättebra och jag är verkligen nöjd över att jag tog det här steget! 

Kommentera här: