Årssammanställning 14-15

Har ägnat senaste timmarna åt årssammanställning. Tidigare har jag varje år skrivit ner för hand vad jag har tränat de senaste åren. I år tog jag STEGET och gjorde ett excel-ark. Ett excel-ark med alla siffror jag nånsin kan komma på att jämföra mot tidigare år. Det tog sin lilla tid. Och tyvärr saknas en del data från Torsby-tiden. Har tänkt vid den här tiden alla år sen jag flyttade därifrån att "när jag ska till Torsby i sommar så ska jag åka ner på skid och gå in i träningsdagboken och skriva ner alla siffror jag behöver". Jag har aldrig gjort det. Har även tänkt mejla L, för skulle nästan tro att han har de siffrorna jag är ute efter uppskrivet/utskrivet någonstans. Det är i alla fall antal skott och skjutprocent träning för åren 2008-2012 som saknas i mitt fina excel-ark. 
 
Mycket spännande läsning. Ska inte gå in på några detaljer, men kan i alla fall nämna att när jag var 17 år så snittade jag 2 skyttepass i veckan och hade ändå 75% träff i stå på tävling. Talang? Något annat intressant är också att från åren 2008 till 2013 så snittade jag ca 30 sjukdagar per år, senaste två åren har jag snittat 10. Bra utveckling. Det kan också vara en bidragande faktor till att jag förra året klarade mig över 600-gränsen i fystid. Och då ansåg jag mig vara uppe på rimliga mängder träning
 
Året 2014-2015 då. Ett väldigt speciellt år. Både för att jag gick igenom två tränarbyten och en radikal förändring av träningsupplägget. Denna förändring var mycket positiv då jag numera tränar exakt enligt min träningsfilosofi. Bland annat att A1 ska vara lugnt och när man är sliten ska man vila. Jag vet inte om det är det sista påståendet där som är orsaken till att för första året på länge så är jag inte lika nöjd med min årssammanställning som tidigare. Jag som har ökat med typ 100 timmar per år de senaste 3 åren, har i år bara ökat fystiden med 15 timmar. Det är i stort sett ingenting. Ändå har jag tagit ett stort steg i rätt riktning prestationsmässigt, på tävling. Jag tolkar det som att jag nått upp till en rimlig mängd träning och att kvalitén gör mer skillnad nu. Det är klart att jag vill upp på 700-800 timmar, men jag har tålamod. Jag vet att jag ska träna i många år till och i framtiden hoppas jag kunna försörja mig på min skidåkning och därmed inte ha skolan att ta hänsyn till. Det gör att jag skulle kunna öka mer i mängd för att den totala belastningen på mig som person är mindre. Om ni förstår vad jag menar? Nästa år ska jag plugga 50%, vilket betyder mer tid till träning. Det är ett steg i rätt riktning.
 
Jag har tränat nästan 650 timmar plus 70 timmar styrka. Siktar på att öka till 700 timmar nästa år. Gärna mer, men kommer försöka fokusera mindre på timmar och mer på kvaliteten på träningen. 
 
Jag har snittat 6 skyttepass i veckan och äntligen nått över den magiska gränsen 20 000 skott! Har dock bara torrtränat 5,5 timme vilket är minsta någonsin med marginal men ändå har jag bästa skjutprocenten i stå någonsin, 78% på tävling och 84% på träning. Totalt 85% träff på träning vilket är målet på tävling. Ett steg i rätt riktning. Har ökat skjutprocenten på träning med 2 procentenheter varje år sen jag flyttade från Östersund (har som sagt inte siffrorna från Torsby) och om det fortsätter till nästa år är jag uppe på 87%, vilket känns väldigt bra! Det får jag ha som mål! Typ 90% i ligg och 85% i stå. Det skulle vara riktigt skönt. Skytteträningen känns som den håller bra standard så där ska jag fortsätta på ungefär samma sätt. Finns små bitar som jag ska förändra, bland annat torrträningen. Mer torrträning och framförallt mer torrträning i ligg. 
 
Finns egentligen mycket att vara nöjd över när jag summerar hela träningsåret 2014-2015, så jag får fokusera på det. De saker som jag inte är nöjd med får jag fokusera på att förbättra till nästa år. Ska bli roligt, inspirerande och spännande. Igår var det 1 maj så nu börjar det nya träningsåret på riktigt! Så kul!!

Kommentera här: