Säsongen 2013-2014

Det har varit en ovanligt lång säsong i år. Från mitten av november till mitten på april, utan avbrott. Annars så brukar det ju vara någon vecka mellan SM och Bruks, men inte i år. Har faktiskt skrivit detta sammanfattningsinlägg efter SM de två senaste åren, men i år fick det vänta en vecka då jag lät säsongen löpa även över Fjälltoppshelgen. 
 
Det har varit en dålig säsong för min del. De första fyra månaderna var riktigt dåliga. Sista månaden har varit riktigt bra, men det hjälper inte. Jag hade som mål att åka IBU-cupen och EM och jag fick inte åka något av dem. Därför är jag riktigt besviken över denna säsong. 
 
Jag var rätt besviken ifjol också. Trots att jag i efterhand gjorde en väldigt fin säsong. Men även ifjol så var problemet att jag inte nådde mina målsättningar, plus att jag missade flera tävlingshelger pga sjukdom. Dels var sjukdomarna i sig som gjorde att jag inte nådde mina målsättningar.
 
Parallellen mellan denna säsong och förra säsongen är att jag vet vilken kapacitet jag har, och det är otroligt frustrerande att inte få visa hur bra jag egentligen är! Jag har gjort det på vissa lopp men tyvärr låg dessa lopp alldeles för sent på säsongen. 
 
Jag är övertygad om att det är den mentala biten som varit problemet. Jag har inte varit övertränad, kanske lite dåligt återhämtad, men det förklarar inte det faktum att jag har extremt låga skjutprocent i början av säsongen. Så jag tror att den mentala biten förhindrade att jag fick ut min åkkapacitet plus att jag sköt sämre än vanligt. 
 
Efter jag tog tag i saken och började träffa min mentala tränare igen så vände det totalt. För det första så har jag sen i februari 89% träff på tävling. Totalt över hela säsongen har jag 77%. Jag har faktiskt högre procent i stå än i ligg i år, det har aldrig hänt. 77 resp 78%. 78% är också det högsta jag nånsin haft i stående skytte, det är jag rätt nöjd med faktiskt. Målet var 90% i ligg och 80% i stå, det är jag långt ifrån men jag visade ju nu på slutet att jag faktiskt kan skjuta riktigt bra! I de 89% är det en stormig helg i Norge inräknat. 
 
Mina fyra bästa lopp är från mina fyra sista tävlingshelger, ett lopp per helg, typ. (Alltså jag vill räkna Fjälltopp till säsongen men samtidigt så känns det inte riktigt som det räknas till säsongen...) Tänkte säga att årets absolut bästa lopp kom i det allra sista loppet, men det stämmer ju inte... Årets bästa lopp var SM-stafetten. Ett lopp jag verkligen laddat för, jag fick slita för varje meter men det var det värt. Jag sköt 100% och fick därmed med mig två dubbelnollor denna säsong, riktigt bra för att vara en skidskytt som skjutit två dubbelnollor i hela sin karriär tidigare. 
 
Närmast fyra nollor blev jag på årets näst bästa lopp, masstarten i Sollefteå på Swecup-avslutningshelgen. Ett taktiskt perfekt lopp med 18 träff och min första pallplats i Swecup som senior. 
 
Mitt tredje bästa lopp var NM-stafetten och (inom parantes) det fjärde bästa loppet var i lördags i Ramundberget. 
 
Trots att jag har så bristande resultat denna säsong så vet jag att jag har tagit stora steg i rätt riktning. Mina bästa lopp är riktigt, riktigt bra. Jag har alltså en väldigt hög högstakapacitet. Mina sämsta lopp är tyvärr riktigt, riktigt dåliga. Och jag har fler lopp som är dåliga än som är bra. Det är inte alls roligt, speciellt inte när jag har känt hela hösten att jag har utvecklats riktigt mycket och varit riktigt stark. 
 
Jag tar med mig att jag skjutit riktigt bra i stå, jag nådde inte riktigt 80% men jag är nära. Jag fortsätter jobba mot mitt mål (90% i ligg och 80% i stå) och hoppas på att jag snart kan nå den nivån och stanna där. 
 
Jag har lärt mig otroligt mycket denna säsong. Om mig själv, om min kropp, om mina förutsättningar, begränsningar och förmågor. Jag har verkligen utvecklats taktiskt, det är en av de bästa sakerna denna säsong. 
 
Jag vet precis vad jag behöver jobba med till nästa år. Jag kommer fortsatt ha höga mål, även om det betyder att jag inte alltid kommer nå dem, men det ger mig en morot att träna hårt och bra. Förhoppningsvis har jag lärt mig så mycket att de misstag jag gjort inte kommer upprepas.

Kommentera här: