Kant ut-VM

Varning för att inlägget kan vara väldigt ostrukturerat. Behöver bara få ut mig allt som snurrar i huvudet. 
 
Dagens tävling var en otroligt stor besvikelse. Kroppen ville inte alls samarbeta. Jag var trött redan på första varvet och mjölksyran spred sig från låren till armarna genom loppet. Hade inte alls samma tryck som tidigare lopp. Tröttheten i spåret smittade av sig på skyttet. 5 bom på en distans är fett jävla IG! Liggskyttet stämde bra idag, bommade första och träffade sedan nio skott. Men stående skyttet, som varit så bra genom mästerskapet, var inte alls bra. Jag halkade på mattan, hade inte rätt rytm och inte helt fullt fokus. Långsamt sköt jag också. Skyttet var långt ifrån bra idag alltså. Det hjälper inte att jag hade tre kant ut. Det hjälper inte att jag hade varit 6:a om kantarna gått in istället. Jag kan bara konstatera att med dagens 30:e plats blev distansen min sämsta tävling i detta mästerskap, helt tvärt om mot vad jag hade trott innan.
 
Ska jag sammanfatta mitt mästerskap så måste jag börja med min skidåkning. Som varit helt fantastisk! 27:e åktid på sprinten, 25:e åktid på jakten och 25:e åktid på distansen. Det kan jag inte vara annat än nöjd med! Det är ett rejält kliv framåt. Och den form jag hade på sprinten och jakten är nog den bästa form jag nånsin haft. Att jag ändå håller ihop så pass bra idag, trots att jag känner mig trött och seg, och landar på 25:e tid även idag, det säger ganska mycket om hur mycket jag höjt min lägstanivå. 
 
Skyttet under mästerskapet har inte alls varit bra. Godkänt på sprinten, men inte mer. Jag vet att jag kan så himla mycket bättre!! Men det har varit lite så hela vintern, jag har inte särskilt höga skjutprocent i år. Så jag skulle väl inte ha förväntat mig så himla mycket bättre under mästerskapet. Det är såhär dåligt jag skjuter just nu, det är bara att acceptera. 
 
Mitt JVM speglar hela min säsong, jag åker riktigt bra men jag får inte till det i skyttet. Jag skjuter extremt bra på träning men jag lyckas inte på tävling. Vad det beror vet jag inte i dagsläget, det kanske har att göra med att jag åker fortare. Eller så är det nåt annat. 
 
Men jag måste ändå säga att det varit ett jävla kant ut-VM för min del. Idag är jag tre kant ut från en blombukett. I söndags var jag fyra kant ut från en placering runt 15. Jag trodde att mina kant ut skulle jämna ut sig och bli några kant in, men tydligen inte. Jag förtjänade inte det under det här mästerskapet. Kanske kommer jag få några kant in senare, eller inte. 
 
Jag har gjort ett stabilt JVM men jag ville ha en topp! Jag vill inte ha tre lopp som är till 80% bra. Jag vill ha ett lopp som är 100% bra!!! 22:a, 27:a och 30:e är inte dåliga resultat, men jag vet att jag kan såå mycket bättre! Det är extremt frustrerande när man inte kommer upp i sin kapacitet. Åkmässigt har jag gjort det, men inte skyttemässigt. Jag har bara mig själv att skylla och jag grämer mig enormt. Är så jäkla besviken på mig själv. 
 
Det positiva är att jag verkar ha blivit en mer allsidig skidskytt. Jag har min bästa placering i sprint, som jag tidigare inte alls har lyckats på. Jag som är en bättre skytt än skidåkare, har under det här mästerskapet varit bättre skidåkare än skytt. 
 
Nu är jag så jävla revansch-sugen så ni kan inte ana! Frågan är bara, när fan ska jag ta revansch? 

Kommentera här: