Fulla stories

Jag har känt mig extra nostalgisk på slutet. Vet inte om det har med den #10yearchallenge som porträtteras i media just nu eller om det handlar om att jag har för vana att gå tillbaka till gamla tävlingar då och då, när jag påminns om dem. Speciellt när jag skjuter fullt. Då går jag alltid tillbaka till de gånger jag har skjutit fullt. Och i år har jag ju skjutit fullt rekordmånga gånger. Så det kanske har med det att göra. 

Och på tal om hela ovanstående inledning så är det idag, 31 januari, exakt 10 år sen jag sköt fullt för första gången. 31 januari 2009, på en sprint i DV cupen i Dala-Järna. Jag lyckades aldrig skjuta fullt som ungdom, bommade sista skottet på DM sprint i Dala-Järna 2006 (LL m stöd), men närmare än så kom jag inte. Jag har nog aldrig varit en glimrande liggskytt. Stående däremot, där har jag nog haft en del talang. För det var redan som förstaårsjunior jag sköt 00 första gången. Men sen tror jag också att jag tränade mer ståskytte än de flesta andra 16åringar. 

Jag har inte skjutit fullt så många gånger, relativt sett. Det är ju endast en liten bråkdel av hur många tävlingar jag åkt. Men det blir fler och fler gånger i alla fall. 

Första gången jag sköt fyra nollor var också andra gången jag sköt fullt. JSM masstart 2012. På hemmaplan i Torsby. Storyn kring det var ju att jag sköt så bra på träning den veckan. Vi körde en tuff upptakt två dagar före masstarten och jag sköt fyra nollor. Jag var så stolt att jag sa det till L typ hundra gånger: "L, jag sköt fyra nollor idag!" Sa det så många gånger att jag till slut istället sa: "ska jag säga det igen?" Och L svarade: "gör du det i helgen får du säga det igen". Vilket jag sedan gjorde. Minns att jag letade som en galning efter L efter loppet, bara för att få säga "L, jag sköt fyra nollor idag!"

Tredje gången jag sköt fullt var SM-stafetten i Lima 2013. Hade det inte varit senior-SM hade det varit min sista tävling som junior. Sen sköt jag fullt kommande SM-stafett också, då vann jag dessutom förstasträckan. Det är nog ett av mina livs bästa lopp. Tror nog jag sköt fullt en gång till första året som senior, på Swecup i Sundsvall. 

Men efter det så börjar minnet svika. Åtminstone minns jag inte alla sprintar jag skjutit fullt på. 2015 sköt jag för andra gången fyra nollor och sedan fullt igen tävlingen efter. Men det är den sista sprinten jag är helt säker på att jag sköt fullt. Säsongen 2015/2016 minns jag inte om jag sköt fullt på en eller två sprintar. Och sen dess har det bara blivit fler och fler gånger per år som jag skjutit fullt. 

Men fyra nollor har jag fortsatt bara skjutit på masstart. Tredje gången nu i år. Har skjutit 19 träff på väldigt många distanser, bommat sista skottet en gång (JVM 2012, var nöjd ändå då, men i efterhand hade det varit fint med den blombuketten alltså). På jaktstart är nog 0010 det närmaste jag varit fyra nollor, har skjutit det (minst) två gånger. Eller nej förresten. Första gången jag kom in till sista stå med 15 träff var en jaktstart! Då bommade jag första. Så 0001 har jag skjutit på jakt också. 

Att det ska vara så svårt att skjuta fullt alltså... 

Kommentera här: