Mosade armar

Efter ännu en period med klent med styrketräning besökte jag gymmet igår. Redan ett par timmar senare började det kännas i armarna och imorse var det ännu värre. 

Hur jag ska ställa mig till att styrketräningen blivit så sporadisk? Jag tycker inte att det gör så mycket just nu. Jag har fullt fokus på att förbättra min syreupptagningsförmåga och det är viktigast. Sen blir jag ju starkare hela tiden, även fast jag tappat lite kontinuitet i styrketräningen. Kanske kan bli ännu starkare med bättre styrketräning men får fokusera på det något annat år. 

Som om jag inte hade träningsvärk i armarna redan så stod det i morse på programmet: skierg tävling 5km. Skierg=stakmaskin. Hade inte tänkt så mycket på det innan och det var nog tur det. Så mycket ångest har jag nog aldrig känt på en tävling eller ett test tidigare. Värre än alla maxtest jag gjort tillsammans. Då har jag ju väldigt sällan ångest för maxtest, men ändå. 5km på skierg var så sjukt långt!! Efter 500 meter ville jag lägga ner. Jag var helt ensam på gymmet, bara jag och mina tankar. Hade kanske varit lite lättare om jag haft någon som hejat på mig, men nu fick jag försöka peppa mig själv. Tänkte tider för att fokusera på annat. Räknade kilometertider, beräknad sluttid. Räknade ner till mål, både i tid och meter. Sån lättnad när det var över! Men det gick sådär. Har ju som inte något eller någon att jämföra mot, bara mina egen hastighet på de tidigare träningspassen jag kört på skierg. Och då brukar jag ligga på lite bättre hastighet än jag gjorde idag, vilket får mig att tro att jag borde kunna köra lite fortare. Å andra sidan så har jag bara kört 2-2,5 minut innan och då kunnat hålla högre hastighet, men då har jag ju inte kört max, vilket jag gjorde idag. Så jag tror det var ett sådär resultat. Däremot ett riktigt bra träningspass, snittade 91% av maxpuls, i enbart överkroppsarbete! Det är riktigt bra och ytterligare ett tecken på att rullskidorna och/eller terrängen var för lätt igår när jag inte höll pulsen uppe. 

Får se hur mina armar mår imorgon...

Kommentera här: