Stort steg i rätt riktning

Idag körde vi race. Jag jämför mig med racet i Torsby för 2,5 vecka sen. Det var ett sånt race då man inte kan komma på någonting som var bra. Idag fokuserar jag på allt jag gjorde bra och är därför väldigt nöjd! 
 
Jag ville vara offensiv idag, både i åkningen och i skyttet. Framförallt skyttet. Det tyckte jag skulle bli spännande! Ville också vara offensiv i åkningen och hoppades att det skulle hålla hela vägen. Det gjorde det, nästan. Jag är väldigt nöjd med åkningen idag. Klart att jag är lite sliten och sådär, men jag hade bra tryck och orkade uppför långbacken 3,5 gång av 4. Blev lite stappligt i början av långbacken sista varvet, men skärpte till mig andra halvan. Bra mycket bättre än förra racet, då jag stapplade nästan hela loppet... 
 
Skyttet däremot... Blåste lätt åt höger på inskjutningen, på första liggskyttet blåste det åt vänster. Så jag började med att skruva, men efter två bom så fick jag skruva mer. Träffade ändå bara ett skott. Värdelöst. Jag tror det var mer osäkerheten på hur jag skulle skruva än själva vinden som gjorde att jag bommade. Hade varit bättre om jag verkligen var fokuserad på att genomföra bra skott. Det är ett fel som jag har gjort förr på tävling. Gör det aldrig på träning, tror jag, så det är något som jag måste ta itu med. Jag vågade vara offensiv i stå! Var så nöjd med det att jag bommade två skott av bara farten. Sex bom efter två skjutningar, värdelöst, konstigt att jag kunde hålla trycket i åkningen. Men två sista skjutningarna var bra, andra liggskyttet var det helt vindstilla, skruvade tillbaka och fokuserade på bra skott istället för att fundera om jag hade tagit rätt beslut. Det fungerade tills sista skottet... Det där med sistaskott alltså... Det känns som en förbannelse. Måste komma på hur man bryter den!! Sista stå, var lika offensiv och kändes lika bra, bättre fokus men var nog lite för snabb på sista skottet... Mm, sista skottet ja... 
 
Åtta bom.. Ja, herregud, verkligen inte bra. Lika dåligt som förra racet. Men bra mycket snabbare! Eller ja, känslan var den i alla fall. Har ju inget svart på vitt. Men det är egentligen bara första skyttet som var dåligt. Resterande bommar är såna skott som jag vet att jag kan sätta. Tråkigt att jag inte gör det bara... Men jag tar med mig en riktigt bra känsla under racet! Har inte sett någon lista men jag känner att jag är inte sämst i världen på skidskytte i alla fall...

Kommentera här: