Tentat

Idag har jag skrivit min första tenta på universitetet. Det var ungefär som ett vanligt matteprov. Kluriga uppgifter och långt med tid. En vattenflaska och lite tilltugg. Men samtidigt så var det inte som ett vanligt prov. En uppgift per blad, bara skriva på ena sidan. Numrera alla blad, inte skriva namn utan kod. Visa leg. Blev nästan diskad pga att jag hade ett gammalt papper i pennfodralet. Lite ledsen i ögat när hon tog mitt fina formelblad från matte F ifrån mig. Paniken när hon vecklade upp det och jag insåg att jag inte kollat i pennfodralet sen innan jag tog studenten. Herregud, det kunde ha gått riktigt illa! 
 
När alla formaliteter var avklarade var det bara att börja läsa frågorna och börja räkna, skriva och tänka. Kanske i annan ordning dock. 
 
Det gick hyfsat bra! Dock blev jag helt fast i en uppgift som jag räknade ut rätt svar på, men sedan insåg jag att uträkningen var fel. Hade mixat ihop ett minustecken innan en parantes och det tog säkert ytterligare 5 försök innan jag fick alla tecken rätt! Det var bara två poäng gränsvärden, vilket jag absolut inte kan! Dock kunde det gärna ha varit mer än en halv uppgift derivata, det är jag ju grym på! 
 
Räknade ihop mina poäng, säkra poäng och osäkra poäng. Betygsgränserna var: A 22p, B 18p, C 14p, D10p och E 9p. Jag har minst 11 poäng, kanske 18 poäng och om man får stilpoäng kan jag komma upp i 19-20p. För att jag ska vara nöjd ska jag få C. Spännande väntan på resultatet! 
 
Nu har jag hunnit käka lunch och packat det mesta. Ska packa in i bilen och rulla hemåt. Längtar hem!

Kommentera här: