Vasaloppsveckan

Det blev (tyvärr) ändrade planer för mig som innebär att jag i år inte kommer få uppleva Vasaloppsveckan live i år. Det beror till största del på den sjukdom som jag drog på mig natten till onsdag. Jag har pratat med mamma varje dag och diskuterat hur jag ska göra, om jag orkar köra hem eller inte. Igår kväll kände jag för första gången att jag var pigg igen, otroligt skönt att känna det. Jag brukar vara bra på att bekämpa sjukdomar så är sällan jag är sjuk länge och så även den här gången. Jag var sängliggande i typ 67 timmar med undantag för matlagning, toalettbesök, telefonsamtal (jag är oftast lite för rastlös för att bara prata i telefon, så under ett par telefonsamtal så packade jag ur mina väskor från Idre och Dombås) och tv-tittande (men det sker ju också i horisontalläge). Men igår eftermiddag så klev jag ur sängen och gick in i duschen. 
 
Det brukar vara ganska symboliskt för mig. Att när jag börjar känna mig frisk så vill jag duscha. Och efter den duschen igår kände jag mig som en helt annan människa. Jag satt i över två timmar med en inlämningsuppgift i envariabelanalys utan att fatta att klockan passerade middagsdags. Sen var ju planen att jag skulle ha åkt hem efter lunch igår så då behövde jag gå till Coop för att handla något att äta till middag. Och det var inga problem att ta en rask promenad till affären, även om jag kände att pulsen var ovanligt hög och det blev några hostattacker till följd av detta, vilket inte är helt normalt direkt. Men hosta och snuva är vanliga biverkningar av förkylning och som jag har lärt mig en följd av virus/bakterier, inte ett tecken på aktiva virus/bakterier. Så jag har som riktlinjer att alltid vila en dag efter sista dag med ont i halsen eller feber, som är tecken på aktiva virus/bakterier. Och igår och idag så har jag bara lite hosta och är lite snuvig, så om det håller sig så hela dagen, så blir det en joggingtur i eftermiddag.
 
Men det blir i Trondheim. Det blir ingen resa till Mora på Vasaloppsveckan. Det känns förstås väldigt tråkigt, det är så mycket med Vasaloppsveckan som jag älskar och gärna hade upplevt. Men jag har väl upplevt typ 25 Vasaloppsveckor hittills och jag kommer få uppleva många fler i framtiden så det är en tröst ändå. Jag skulle ju istället kunna få uppleva Ski Tour live, men jag tror inte jag orkar dit. Det är helt okej att spendera dagen i soffan också. 

Kommentera här: