Årssammanställning 2018/2019

"Ja, det blev ett rätt flummigt inlägg det här, men så blir det ibland. Tycker oavsett om att få ner såna här tankar i skrift och uppskattar det när jag om ett år kommer sitta med samma inlägg." Så avslutade jag det här inlägget för ett år sen. Och självklart ville jag läsa det innan jag skriver årets inlägg. Jag har länge varit osäker om jag skulle skriva något över huvud taget, men jag tror att jag behöver skriva för att samla mina tankar. Jag har funderat på detta i en månad och nu känner jag att mina tankar är mycket bättre samlade än de var för en månad sedan. Men det kan bli ännu tydligare och därför kommer jag göra en snabb genomgång av min årssammanställning för säsongen 2018/2019.
 
Jag kör uppifrån och ned. Jag har inte tränat så lite som jag har gjort i år (565 h) sedan jag gick på gymnasiet. Det är något jag slitit med under hela träningsåret, att kunna acceptera att jag tränar väldigt lite. Och eftersom jag den 30 april 2019 gjorde en årsplan för 2019/2020 med exakt lika lite träning (plus det jag tappade när jag var sjuk/sliten) så måste jag äntligen ha accepterat det. För jag tror inte att jag hade kunnat göra det bättre med mer träning. Jag tror att det är kvaliteten i det jag gör som är det viktiga. 
 
Om jag hoppar över en del (kanske återkommer till den delen) så gäller det samma i skyttet. I år har jag skjutit mindre i tid, färre pass och klart mindre torrträning än jag gjort sedan jag började föra träningsdagbok 2008. Har skjutit ungefär lika många skott som jag gjorde i trean på gymnasiet. Från 2011 till 2018 låg jag på 15-20 tusen skott, i år är jag nere på 10 igen. Ändå har jag min näst bästa träffprocent någonsin, både på träning och tävling. Totalt sett är det den bästa (inkl allt). Landade precis som förra året på 504 i snitt på 30+30, dock har jag inte skjutit så mycket precision i år. Årets sämsta resultat blev i alla fall det senaste, 490p den 31 oktober. Var ju inte över 500 efter jag skadade handen i september, vågar inte kolla vad snittet var innan dess... Men så extremt mycket kan det ju inte sjunka när man håller sig över 490 i alla fall. 
 
Vad kan man dra för slutsats? Att min grundträning håller så pass hög nivå att jag bara behöver spetsa den med lite lagomt lite träning för att vara på den nivån jag vill vara? Nej, jag är faktiskt inte riktigt på den nivån jag vill vara. Men jag har ju extremt höga mål. Vad behöver jag göra för förändringar för att hålla den nivå jag vill hålla? Jag har hittat en nyckel som jag verkligen kommer använda mig av. Segerreceptet. Och jag behöver bli tryggare i att hålla hög hastighet i skyttet. Men jag tror inte att det kommer ske med mer skytteträning. Jag kommer köra samma upplägg nästa år. Lite träning, hög kvalité. 
 
Det gäller även fysträningen. Blev överraskad över att jag hade mindre tid i I2 i år än tidigare, men tror det mest beror på att jag höjde min I1-zon. Har i alla fall mer tid över I2, trots lite högre zoner där också. Kommer nog höja mina zoner ytterligare i sommar men det tror jag kommer bli en nyckel för mig. När jag tränar mindre så kan jag träna hårdare. Jag ska gå mer på laktat istället för puls, och eftersom jag oftast har (relativt) lågt laktat så kan jag köra mycket hårdare på många pass. Som nu i april, typ alla mina pass har blivit klassade som I2 i träningsdagboken och med den form jag har känt mig i så verkar ju inte det som något negativt. Med rätt laktat så!
 
Det som jag är mest nöjd med i år, är den sista raden. Sjuk/skadedagar. Jag noterade ju min andra skadedag någonsin när jag ramlade i höstas och fick käka smärtstillande ett par dygn. Men annars har jag bara 3 (!) sjukdagar i år. Det är rätt galet faktiskt. Galet bra! De tre sjukdagarna kom dessutom mellan två läger då jag typ skulle ha vilovecka. Kom iväg någon dag sent på snö, men i det stora hela spelade det ingen större roll. Jag tror ju att jag hade sjukdom i kroppen på min sista NC-helg, men det bröt aldrig ut så blev egentligen bara en extra vilodag och ingen officiell sjukdag... Men kan jag fortsätta hålla mina sjukdagar på den här nivån så gör jag det vansinnigt bra. 
 
Ja, härligt att avsluta med något positivt på en annars rätt dålig säsong. Men jag har lärt mig otroligt mycket av den här säsongen som jag tror kan vara viktiga nycklar inför nästa säsong. För grejen är att, kan jag få små saker som gått fel denna vinter att istället gå rätt under nästa vinter, då kan det bli något helt annat än vad jag fick uppleva under säsongen 2018/2019. Och jag tror att jag kan lyckas med det.


Kommentera här: