Fördel myr

Dagen började med en löptur. Jag hade en planerad runda men var osäker vart jag skulle svänga av. Hittade en mysig stig lite tidigare än jag tänkt svänga av, visste att jag nog inte borde ta den med det gjorde att jag slapp den enda myr jag hatar. Vanligtvis älskar jag att springa i myr, men den här myren är alldeles för lerig. Och det är helt omöjligt att hitta en väg över när man inte klampar ner djupt i leran. Helt omöjligt. Jag kom i alla fall ut på den väg som jag kanske tänkte skulle leda rätt (det gjorde den inte) men stigen dit var fantastiskt mysig och även om det blev en tur genom Våddan (hatar Våddan, det är typ ett litet ställe dit mysiga stigar leder och så måste man springa på tråkiga vägar för att komma därifrån) som jag vanligtvis undviker, så blev det ett kärt återseende med en stig som jag sprang en del första sommaren jag bodde här (innan jag började hata Våddan) men som jag knappt springer längre (eftersom den startar i Våddan). Så kom jag ner mot Granåsen, men inte den väg som jag planerat. Då insåg jag att tanken om att kanske springa rundan baklänges istället hade varit bättre, för då hade jag nog hittat. Men det tänkte jag inte förrän jag sprungit ut åt det vanliga hållet och valde då att inte vända. Det får bli nästa 1,5h-tur! 

Jag sprang hem över Nilsbyen, också en väg/stig som jag sällan springer nuförtiden. Brukar oftast ta stora vägen hem från Granåsen för att det är plattare och går fortare och jag måste ju då ha haft många pass med övertid. Hem från Nilsbyen brukar jag springa asfalten men idag fick jag syn på en myr jag inte lagt märke till förut (förutom när jag parkerat där på tävlingar på Nilsbyen på vintern). Och jag väljer ju 999 gånger av 1000 myr före asfalt. Och det var jag himla glad för när jag kom ut på en sjukt mysig stig på andra sidan myren. Kom sedan ut på asfalten igen med en bit kvar så tog en ny stig. Den ledde tyvärr inte till något bättre alternativ men kommer aldrig springa första delen av asfalten påväg hem från Nilsbyen igen i alla fall! 

La ut en boomerang-bild från vägskälet myr/asfalt och en frågeställning, myr leder klart över asfalt. Vet inte om det säger mer om mina vänner än om vilket som egentligen är att föredra, men jag älskar’t!

Kommentera här: