Återhämtningsbanankaka

För ett tag sen hade jag flera övermogna (läs: svarta) bananer. Jag hatar att slänga mat så tänkte att jag kunde baka banankaka på dem. Grejen är att även fast de ser helt oätliga ut utanpå, så är de fina inuti. Och extremt lätta att mosa, haha. Så jag googlade banankakerecept. Väldigt länge faktiskt. För jag ville ha ett utan socker. Och alla utan socker innehöll proteinpulver typ. Nej då, men åtminstone saker jag inte hade hemma. Tillslut så tog jag ett recept med socker fast jag tog bort sockret. Och ersatte det med lite annat som jag fick inspo av i andra recept. Och det blev extremt lyckat alltså! Jag kallar det för min återhämtningsbanankaka. Har också gjort en uppskattning av näringsvärde för att se hur bra den är som återhämtning. Typ tre skivor är ett bra återhämtningsmål, för att täcka CHO (för mig, tyngre människor behöver ju mer energi osv).

Ugn: 175 grader

3 st mogna bananer
50 g smör
3 msk jordnötssmör
2 dl mjölk
1 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver

  1. Smält smöret
  2. Mosa bananerna
  3. Smöra en brödform och bröa med havregryn
  4. Blanda alla ingredienser till en smet
  5. Häll smeten i formen och grädda ca 30 minuter. Låt svalna i formen och skär sedan upp i skivor
(null)

Jag brukar förvara kakan uppskuren i skivor i frysen och ta fram ett par skivor och värma i micron när jag kommer hem från träning. Ska man ha med sig behöver man ta upp dem kvällen innan och tina. 

Delad i 15 bitar, näringsvärde per bit:
150 kcal
22 g CHO
4 g PRO
5 g fett

Kommentera här: