Mitt äppelbröd på surdeg

I höstas när vi tog reda på alla äpplen hemma bakade jag ett äppelbröd som var kanske det godaste bröd jag nånsin ätit. Dock var det ett jäst-bröd, och jag gillar inte bröd bakat på jäst, jag tycker de smular för mycket och håller för dåligt. Efter jag fulländat The Råglimpa så modifierade jag det receptet och gjorde mitt egna äppelbröd på surdeg. Det tog tre försök, där jag fick addera ett äpple för varje gång (köpte väldigt små äpplen till andra försöket) men tillslut blev brödet perfekt! Troligtvis det godaste bröd jag nånsin ätit. Men faktiskt godare när det svalnat än när det var nybakat...that’s a first! 

1 limpa
2 stora eller 3 små äpplen (rivet)
200g vatten
100g vetesurdeg
5-10g jäst (5g torrjäst=1tsk eller 10g färskjäst)
30g solrosfrön
100g rågsikt 
300-350g vetemjöl
7g havssalt

1. Blanda alla ingredienser utom saltet. Jag brukar ha i allt utom vetemjölet och jobba in vetemjölet lite i taget tills degen inte längre är kladdig. Arbeta degen i hushållsmaskin i 15 minuter, eller för hand dubbelt så länge
2. Tillsätt saltet og arbeta degen i ytterligare 5 minuter 
3. Låt degen vila i bunken i 30 minuter
4. Forma degen till en bulle och låt vila ytterligare 10 minuter
5. Platta till bullen, vik upp en kant mot mitten och tryck till med handloven. Vik degen igen och tryck åter till med handloven. Rulla till en limpa. 
6. Lägg limpan på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 1-1,5 timme i rumstemperatur eller i kylen över natten.
7. Sätt ugnen på 250 grader och ställ en tom plåt på nedersta falsen. 
8. Mjöla och snitta limpan med en vass kniv. Ställ in brödet i ugnen och häll en kopp kallt vatten på den förvärmda plåten längst ned. Stäng ugnsluckan och sänk temperaturen till 200 grader. 
9. Grädda bröden i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader. Släpp ut ånga efter 20 minuter. Låt svalna på galler. 

(null)         


Kommentera här: