THE råglimpa

Detta är alltså Receptet med stort R på Råglimpan med stort R. THE råglimpa så att säga. 

Grymt nöjd med detta recept. Som vanligt har jag tagit inspiration från ett håll och modifierat det tills det passar mina smaklökar perfekt. Grejen med det här receptet är att det är så enkelt, men blir ändå så bra att man inte tror att man gjort det själv! Helt fantastiskt. 

Men det bästa med det här brödet är faktiskt inte att det är galet gott, utan att man står sig länge på det! I tisdags hade jag en dubbelmacka med mig till jobbet som jag åt vid 11 ca. När jag kom hem och åt lunch vid 16 var jag inte så dödshungrig som jag borde ha varit efter fem timmar utan mat. Så detta är verkligen The recept på The råglimpa. 

1 limpa
300g vatten
100g vetesurdeg
5-10g jäst
25g linfrön
25g solrosfrön
150g rågsikt 
Ca 300g vetemjöl
7g havssalt

1. Blanda alla ingredienser utom saltet. Jag brukar ha i allt utom vetemjölet och jobba in vetemjölet lite i taget tills degen inte längre är kladdig. Arbeta degen i hushållsmaskin i 15 minuter, eller för hand dubbelt så länge
2. Tillsätt saltet og arbeta degen i ytterligare 5 minuter
3. Låt degen vila i bunken i 30 minuter
4. Forma degen till en bulle och låt vila ytterligare 10 minuter
5. Platta till bullen, vik upp en kant mot mitten och tryck till med handloven. Vik degen igen och tryck åter till med handloven. Rulla till en limpa. 
6. Lägg limpan på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 1-1,5 timme i rumstemperatur eller i kylen över natten.
7. Sätt ugnen på 250 grader och ställ en tom plåt på nedersta falsen. 
8. Mjöla och snitta limpan med en vass kniv. Ställ in brödet i ugnen och häll en kopp kallt vatten på den förvärmda plåten längst ned. Stäng ugnsluckan och sänk temperaturen till 200 grader. 
9. Grädda bröden i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader. Släpp ut ånga efter 20 minuter. Låt bröden svalna på galler. 

(null)

Kommentera här: