Vego

Det blev middag på Moskusgrillen på Dombås idag. En favorit! Bästa stället att äta på påväg hem från tävling. Idag alltså påväg till tävling(-shelg). 

Jag såg en bild på en halloumiburgare och fastnade mer för den än för något annat alternativ. Så jag beställde "veggieburger och fries". 

När jag fick in min burgare var det inte halloumi. Jag hann bli besviken i ungefär fem sekunder innan jag insåg att jag ätit halloumi till lunch (dock inte burgare). 

Innan jag kommer till poängen så ska jag berätta att det var en sjukt god burgare. Är inte så insatt att jag vet om det finns ett samlingsnamn för vegetariska burgare gjorda på majs, rotfrukter mm. Men det innehöll den och den var sjukt god! Inte lika god som fries:en men sjukt god. 

Poängen var att jag älskar vegetariskt! Jag beställde alltså en halloumiburgare utan en tanke på att jag tre timmar tidigare ätit just halloumi. Halloumi är kanske den allra största vego-favoriten (vegoriten?) och jag äter minst en halloumiost i veckan. MINST. Vilket gör att det ibland inte blir så mycket annat vegetariskt, eftersom jag brukar försöka äta kött åtminstone ett dygn efter styrketräning. Med två styrkepass i veckan blir det ändå en del kött, hade jag inte haft den restriktionen hade jag vissa veckor ätit 100% vegetariskt. Men det beror mycket på vad jag är sugen på. Ibland är jag väldigt sugen på kött, kyckling och bacon och ibland är jag bara sugen på vegetariskt. 

Men jag har verkligen inte alltid varit såhär. Jag är uppvuxen i en familj där man jagar och äter älg. 

Jag minns fortfarande första gången jag var på Toria och skulle köpa köttfärs. Jag hade ingen aning om vad jag skulle köpa för köttfärs. För i min familj köpte vi aldrig köttfärs, jag hade i alla fall aldrig varit med och handlat köttfärs (och jag handlade mycket med min familj innan jag flyttade hemifrån). Jag tror faktiskt jag köpte blandfärs, för att jag tänkte att en blandning kan ju inte bli mer än 50% fel, haha. Jag har alltid varit och är fortfarande bortskämd med 99% älgfärs från pappa och morfars jaktlag. (Och om jag nödvändigtvis måste köpa köttfärs så blir det inte blandfärs...)

Då förstod jag inte över huvud taget hur man kunde välja bort kött. Det kommer jag heller aldrig göra. Men numera förstår jag dem som gör det. Det finns så otroligt många bra alternativ! Vegetariskt går att variera oändligt. Och det känns så bra att få i sig så mycket mer grönsaker och bönor och andra nyttigheter. Fast min förkärlek för ostar är också en anledning till att jag provar många vegetariska recept med tex halloumi och fetaost. 

Jag äter mer och mer vegetariskt och det tror jag att jag kommer fortsätta med. Men jag tror aldrig jag kommer ge upp kött. Men det kan hända att jag en dag kör omvänt mot för ett par år sen: mestadels vegetariskt och i undantagsfall kött. Nu är det kanske 70/30, fördel kött. 

Kommentera här: