Åka skidor på snö

Idag har jag både beslutat och förberett allt inför årets första snöläger. Det blev ju inte alls som planerat men det är svårt att styra över sjukdomar. Imorgon åker jag i alla fall äntligen till Idre för fem dagar på snö. Idag har vi satt på takboxen, vallat skidor och bytt stavspetsar. Jag har packat och handlat. Längtar verkligen efter att imorgon få ställa mig på mina långa skidor utomhus. 

Vet inte om jag nämt det här tidigare, men 2018 är väldigt unikt på ett sätt. Jag had nämligen 10 av årets 12 månader skidåkning i träningsdagboken. Januari, februari, mars, april. Ett sista skidpass i början av maj. Sognefjell i juni. Tunneln i augusti. Och imorgon, den 22 oktober, startar jag vintern 2018/2019. Alltså är det bara juli och september som jag inte åkt skidor på snö i år. 

Tänker att tiden i Torsby åkte jag nog skidor 11/12 månader (tror alltid tunneln är stängd i maj) men de möjligheterna har jag inte haft eller utnyttjat sen dess. Jag tror inte jag fattade hur mycket tid på snö jag behöver. Jag har alltid varit så mycket bättre på snö än på rullskidor. Men sen har jag fått slita i starten av säsongen de år jag verkligen behövt prestera från dag 1 (vilket egentligen inte är nödvändigt förrän man blir senior). I år har jag verkligen utnyttjat alla möjligheter till att åka skidor på snö och jag hoppas att jag tack vare det ska ha goda möjligheter att göra mig själv rättvisa från dag 1 av säsongen 2018/2019. 

Kommentera här: