Torsteins pizzadeig

Kan fortfarande minnas första gången Torstein bjöd på pizza. Det var den godaste pizza jag ätit (kanske med undantag för Vezzo). Tror han hann bjuda ett par gånger till innan jag var tvungen att få receptet. Sen dess finns det ingen annan pizza för mig (återigen: kanske med undantag för Vezzo). När jag var hemma senast skulle vi göra pizza men jag hade inte receptet med mig. Katastrof! Därför är detta säsongens första recept. Får se om det blir lika många i år som förra året, hade problem mot slutet av säsongen att hitta recept. Eller, största problemet är att hitta bilder till recepten. Så kan hända det kommer många recept utan bilder. Jo just det, när vi var hemma så blev det surdegspizza istället. Jag som är sjukt surdegskär, ansåg att den inte hade en chans! Detta är PIZZAN alltså. Den är väldigt enkel att göra, kräver lite planering och en liten insats, men det är SÅ. EXTREMT. VÄRT. DET! Alla borde använda detta recept när man lagar pizza. Punkt. 

Receptet räcker till ca 3 långpannor eller 4-5 runda pizzor i portionsstorlek.

650g vatten
800g mjöl
200g mannagryn
1 pkt jäst
1 nypa salt
(1 nypa socker)

Värm vatten till 40-45 grader, blanda ner jäst och socker.
Sikta mjöl och mannagryn och blanda tillsammans med saltet ner i vattnet. Mixa ihop allt (går utmärkt med bara en träslev).
Knåda degen på mjölat bakbord tills den är fast och fin. 
Olja bunken lätt och lägg tillbaka degen för att jäsa. Den ska jäsa till tredubbel storlek. Antingen i kylskåp över natten eller som vanligt. Oklart hur lång tid det tar, det är beroende på hur varmt det är. Jag hade bråttom sist så jag ställde bunken på golvvärmen i badrummet (sååå underbart varmt där) och då tog det knappt en timme bara. Tredubbel storlek är det som gäller i alla fall!
Sen är den redo att kavlas ut! 
Gräddas på oljad plåt på max värme (275) i 5-10 min. 

Kan också tipsa om mammas tomatsås: krossade tomater, pressad vitlök och oregano mixat samman med mixerstav - godaste!! 

När jag är hemma gör vi alltid chèvre- och valnötspizza, när jag är själv blir det alltid parmaskinka, sist köpte jag även salami, det blev en ny favorit. Torstein brukade göra med ricotta (hemmagjord!!). Så ja, på pizzan kan man ha vad man vill. Bara man har denna pizzadeg.....
(null)


Kommentera här: