Tabbe

Gjorde en riktig tabbe idag och åkte fel bana på testracet. Tror det är första gången nånsin som jag åker fel bana (förutom en 10m genväg på första varvet på testracet på Nilsbyen i vintras men då väntade jag in de andra sen). Man lär ju klara av den saken nån gång i livet också. Jag fattar fortfarande inte varför vi kortade av racet. Stod 5x2km i planeringen och jag åkte 2km-rundan. Men vi skulle tydligen åka upp direkt efter vallen, vilket kortar av varvet med ca 300m. Såg en av tjejerna komma upp för den backen på mitt andra varv, hade ändå svårt att fatta att jag åkte fel varv men när jag 20 sek senare passerade S frågade jag om det. Ja, jag åkte fel och skulle ta det kortare varvet de tre sista varven. Då fattade jag: 1, vad S försökte att säga till mig på första varvet (hörde bara "opp nå Anna" eller nåt, han måste ha sagt att jag skulle åka upp för den backen som han stod i då, dvs närmast vägen från stadion). 2, varför jag inte sett en enda människa framför mig (startade sist). Visste att jag öppnade kontrollerat men trodde ändå jag skulle se någon någonstans. Men var väldigt inne i mitt eget lopp och det var därför det tog så lång tid att fatta att jag åkte fel. Ut på tredje varvet började jag typ spurta. Ville ha bra varvtider de varv vi åkte lika långt ju. Resulterade bara i att jag blev trött och tappade tekniken totalt (fast S var inte så negativ när vi pratade teknik efteråt ändå, så det kanske inte var så dåligt som det kändes). Nej, fy fan, det var riktigt dålig känsla i åkningen. Önskar verkligen att jag hade fattat vilken bana vi skulle åka från början, så hade jag nog fått positiva besked trots dålig känsla. För jag hade inte så dålig tid ändå, speciellt inte efter att S dragit bort 2 min då det tog ca 1 min längre tid att åka 2km istället för 1,7. Det hade varit skönt att åka 5x1,7 idag för det var så fruktansvärt varmt. (Eller så hade jag för mycket kläder). 

Fick ett positivt besked i alla fall och det var skyttet. 18 träff. Bommade första skottet i ligg och första skottet i stå (1010, LLSS). Det är lite ovant att komba (dessutom med hjälm) så tog det ganska lugnt, framförallt till första skottet, så att jag kom in i rätt ställning och så. Att jag sedan bommar två förstaskott men träffar de 18 andra skotten, drar jag slutsatsen att jag håller en bra nivå men behöver lite fler kombpass för att komma in i det. Har ju faktiskt bara kombat ett pass i år och det är snart två veckor sedan. 

Fick precis resultatlistan och det var kul läsning! Hade delad snabbast rangetime av alla (tjejer och killar) trots att jag inte var särskilt offensiv. 3:55 är inget att skryta med, runt 40-50 sek per serie är väl bra. Men det finns det tid att få ner tiden till!! Positivt också att jag åkte jämnt på de tre sista rundorna med tjejer som krossat mig på löpning och stakning (har ju varit totalsist på alla hårda pass hittills i år men detta var ju första hårda skate-passet och det är ju det som räknas, tycker jag). Det var två tjejer som åkte sjukt bra idag och var överlägsna. Så räknade jag tiden på de tre sista varven och där var jag faktiskt trea, trots att jag hade åkt längre på de två första rundorna och kände mig riktigt usel. Men var väl ingen av de tjejerna som åkte jämnt med mig (skilde inte mycket bak till sista tjej) som kände sig bra heller. 

Hade några orostankar om att jag skulle vara lika toksist idag som på de tidigare hårda passen så väldigt nöjd att det ändå gick så pass bra, med tanke på allt. Kommer ju tyvärr dröja innan jag får nästa värdemätare mot tjejerna i teamet men kan gå in i sommarträningen med en härlig trygghet om att jag faktiskt är bra på det jag ska vara bra på. Det är extremt mycket lättare att med den vetskapen acceptera att man är dålig på andra saker (löpning). 

Kommentera här: