Bloggstatistik

Igår kväll fastnade jag i en diskussion bland bloggare om bloggstatstik. Jag fastnade just för att jag funderat en del på ämnet tidigare och ville veta mer om hur andra tänker. Det är lite intressant faktiskt. Hur en sanning för någon kan vara en lögn för någon annan. Vem är ärlig egentligen? Måste min sanning vara din sanning? Och hur sjutton räknar man besökare egentligen?

Från början litade jag till 100% på blogg.se’s statistik. Därifrån kommer min enda publicerade besökssiffra (5-6 besökare dagligen, maj 2008). Jag har nog bara nämnt två, max tre gånger för någon hur många besökare jag har. En gång för min bästa vän på gymnasiet och en gång när vi var ett gäng som var fullständigt ärliga mot varandra och jag fick frågan. Då var jag tvungen att svara. Osäker om jag nämnde min egentliga siffra den tredje gången, men det var i alla fall i en konversation om antal besökare. Konversationen var typ: "du har många besökare på bloggen va?" Svar: "det beror på hur man räknar..." 

Och det gör verkligen det. För några år sedan (det är nog ganska många år sedan egentligen, men åren går så fort!) så skaffade jag Google Analytics och siffrorna där stämde inte alls överens med statistiken från blogg.se. Hade helt plötsligt ökat med 30%! Sen, bara för ett eller två år sen tror jag, kom en ny uppdatering på blogg.se och jag såg samma ökning där, dvs nu stämde blogg.se’s statistik ganska bra med Google Analytics. (Någon gång här emellan så slutade jag även bry mig om min bloggstatistik.) Och sen...igen...kom en ny uppdatering till blogg-appen. Där antalet besökare visas per dygn. Så då är det sjukt beroende på vilken tid på dygnet jag kollar mitt besöksantal. 

Vilken siffra stämmer då?

Alltså, jag bryr mig inte, oavsett om jag har 5 besökare eller 5 miljoner. Men det är intressant. Att det ökar från "per dag" till "per dygn". Nu har jag aldrig kollat mina siffror "per vecka", "per månad" eller "per år". Men jag är övertygad om att de ökar för varje större tidsrymd man använder sig av. Siffran alltså. Jag tror däremot inte att antalet bloggläsare skiljer lika mycket! 

Nu är det här högst amatörmässig analys, men jag tror att antalet besökare räknas per IP-adress. Vilket betyder att om t.ex. min pappa läser min blogg på mobilen på morgonen, på datorn på jobbet på dagen, på paddan på eftermiddagen, hemma vid datorn dagen efter, på jobbet på paddan dagen efter och på mobilen lunchrestaurangen, så kommer jag, enbart från en person ha:
*per dag: 3/dag (på två dagar)
*per dygn: (om jag kollar när det är som flest) 5
Och om han fortsätter att använda sina tre olika källor på olika platser varje dag: 21 besökare på en vecka. 90 på en månad. Och drygt 1000 på ett år. Bara min pappa! 

Så det är väldigt lätt att skryta om hur många läsare man har på ett år, en månad eller en vecka. 

Men jag som aldrig kollat mer än ett dygn i taget, jag har rätt få läsare jag.  

Kommentera här: