Jaktstig

För några år sen så fixade vi ett kikarsikte till mitt skidskyttegevär. Gick några jaktstigar med pappa och morfar då och tyckte det var kul. Har sedan haft ett långt uppehåll (minst 6 år, då jag hunnit byta gevär mellan). Men idag var det dags igen, länsmästerskap i Orsa Tallhed. Sjukt kul alltså!! Dock gjorde vi bort oss lite igår, pappa och jag. Vi sköt in på skjutvallen hemma (inte på skidskyttevallen på andra sidan stan) och på 80m. Längsta avståndet på jaktstigen var just 50m så vi borde verkligen ha skjutit in på skidskyttevallen. Men vi visste ju inte helt vilka avstånd det skulle bli på jaktstigen, men då vet vi det till nästa gång. Det blev alltså att sikta lågt på alla stationer. Grejen var också den att det var sjukt svårt att skjuta in på 80m, tavlan blev mindre och rörelserna större. Normalt sett så vet jag precis vart skotten sitter, är så stabil i stående att jag ibland skruvar på inskjutningen efter mina första 5 ståskott. Hittade inte alls den stabiliteten på 80m och därför litade jag inte på min inskjutning idag. 

Det gick ändå väldigt bra på de första stationerna där jag såg i kikarsiktet vart skotten satt och därmed kunde sikta utifrån det. Fick ju sikta lågt och hittade en punkt där jag skulle avfyra för att hamna i mitten. Så efter två stationer och åtta skott hade jag skjutit fullt (dvs högsta poäng). Sen kom vi till en 11-ringad tavla. Där såg jag inte alls vart skotten tog, det var ljus träffyta och ljus bakgrund. Försökte väl sikta där jag siktat tidigare men tappade alldeles för många poäng. Det var väldigt synd. Hade sen några dåliga skott också på de två kommande stationerna innan jag sköt fullt på sista igen. Landade på 134,4 av 148,4 poäng. (,1 var för 5-1:or, dvs "bulls-eye"). Tappade 10 poäng på tredje stationen, men det är ju svårast på mångringade tavlor. Det värsta var ju att pappa gjorde det bra på den och även fast jag var bättre på alla de fem andra stationerna så vann han totalt med 138,2. Sjukt irriterande. Jag är extremt revanschsugen och vill verkligen gå någon mer jaktstig!! Får se om det blir en till innan jag åker hem till Trondheim i augusti igen. 

Sjukt kul att skjuta med kikarsikte ju! Man känner sig som en riktig sniper! Provade det snabbt hemma igår när vi precis satt på det och snipade in en liten rosa hink med klädnypor på grannens klädsträck...trodde jag. Visade sig att det inte var grannens, utan huset på andra sidan åkern! Pappa såg knappt den med ögat men den var helt tydlig i kikarsiktet. Så coolt. Ibland drömmer jag att jag tävlar med kikarsikte och ser vart bomskotten sitter. Det hade varit nåt! Hehe. 

Nej, jag fick verkligen blodad tand. Med tanke på hur stabilt det kändes på kortare avstånd så skulle jag verkligen vilja skjuta in bra och gå en stig med bra känsla, bara för att se hur bra jag skulle kunna skjuta! Jag tror ju att det är möjligt att skjuta helt fullt eller näst därtill. Men då ska man ha en bra dag och kanske lite tur också. 

Kommentera här: