Vila mellan passen

Jag tror det var på min 23:e födelsedag, som jag hamnade på en träningsföreläsning som var lite revolutionerande för mig. En av de viktigaste sakerna jag tog med mig därifrån var hur länge man borde vila mellan passen. Samma sak har jag även läst i en vetenskaplig artikel. Osäker dock om jag läste det före eller efter den föreläsningen, men det var då jag fick aha-upplevelsen. Den vetenskapliga artikeln handlade om höghöjdsträning, vilket var en del av träningslära 2, som jag läste hösten 2014. Men jag tror inte jag läste klart den kursen förrän efter säsongen 14-15. Ja ja, det exakta datumet för min nya kunskap spelar väl mindre roll. Den vetenskapliga artikeln sa i alla fall att ration 1:2 för träning:vila på höghöjd istället var 1:3. Dvs, vilan mellan passen ska vara minst dubbelt så lång som träningspasset varade. 

Det var som sagt lite revolutionerande för mig att höra det, jag hade som aldrig tänkt i de banorna. För mig var det bara standardiserat att köra första passet klockan 9 och andra passet klockan 16. Plus/minus en timme. Det var bara så det var. 

Men efter den här föreläsningen så har jag blivit mer observant på hur lång tid jag har mellan passen. Aldrig mindre än dubbla träningstiden (finns undantag, typ maj-lägerna på Mallis när vi kör 4h på fm och 2h på em...) och när jag kör I4-I5 försöker jag vila tre gånger så länge som träningspasset varade. Normalt sett blir det ändå så att jag sticker ut på andra passet klockan 16, för att jag då har vilat dubbla träningstiden från förmiddagen, men ibland blir det senare. Speciellt om jag bara ska köra ett återhämtningspass på 45 minuter på eftermiddagen. Då kan man sticka ut ganska sent och ändå vara klar i tid till middag på normal tid. 

Och ibland, som idag, blir det mycket tidigare andra pass. Vi ska fira morfar som snart fyller 85 ikväll med hela släkten. Vi ska samlas klockan 16 så då behöver jag vara klar med andra passet innan det. Jag har vetat om det här sen jag la min juli-plan så jag har planerat för det. I morse körde jag bara styrka och löpning, totalt 1,5 timme. Vila 3 timmar mellan passen och vara klar med andra passet (2h stakning) vid halv fyra går finfint, behövde inte ens gå upp okristligt tidigt i morse. 

Såna här gånger älskar jag 1:2 ration. 

Kommentera här: