Gårdagen

Sista passet i Idre blev intervaller på rullskidbanan. Originalplanen var att köra i backen men de jag skulle köra med skulle starta så tidigt att jag inte trodde jag skulle hinna hjälpa till med städning av stugan om jag körde med dem. Istället var jag klar först och fick städa mest, medan några andra tränade ganska länge och knappt städade alls, så kunde ju ha gjort som dem. Men jag är ganska glad att jag körde på banan, speciellt med tanke på hur bra jag sköt. 

Jag körde fyra varv med 40-20-intervaller. Det blev 8-9 drag på ett varv. I början stämde terrängen väl överens med intervalldragen och de fyra första blev perfekta, de små nedförsbackarna kom i vilan. Sen är det en lång nedförsbacke och där körde jag en lång vila (50 sek), en snabb spurt över ett krön (20 sek) och sen startade jag 40-20-intervaller från där långbacken startade. Förutom tredje intervallen så kom jag upp på tre drag och då körde jag ett långt drag (65-85 sek) till sista nedförsbacken. På tredje intervallen hann jag inte upp för backen så då delade jag upp sista biten i två 40-20-drag. 

Sköt 2 serier I1 och 2 serier I2 på uppvärmningen, fyra nollor. Som jag sagt tidigare så har jag nu börjat med tävlingsammo på hårda pass och det funkade ju bra. Sen sköt jag 4 serier efter de 4 intervallvarven. Bommade näst sista skottet. Det hade varit träff om jag skruvat tillbaka till noll efter sista ligg (tävlingsammo går 2-3 knäpp högre än träningsammo, dvs nästan en centimeter. Sköt stå på samma inställning då jag hade stora marginaler till bom på inskjutningen) men min kant in på sista skottet hade varit bom om jag skruvat upp igen. Men efter bommen så tog jag om för jag ville verkligen inte bomma två i sista. Hade fjärde skottet, som kändes som träff, varit träff, kanske jag hade träffat sista av bara farten. Men det får vi aldrig veta. NÖJD med 39/40 träff i alla fall! 

Känslan i åkningen var okej. Gick tungt uppför men annars var det bra! Klarade att hålla tekniken hyfsat med de 20 sekundernas vila jag fick varje minut men det gör ju också att man kör hårdare när man väl kör, väldigt bra träning för att vänja sig vid tävlingsfart utan att bli stum...men nu blev jag ju stum ändå... Sjukt kul och bra pass i alla fall! Det kommer jag köra igen! 

Kommentera här: