Hyttekarusell

Igår kväll var jag med på NTNUI’s "Hyttekarusell", som är ett gäng testrace på tisdagskvällarna. 5km skate stod på planen och jag älskar 5km skate! Dock inte särskilt förälskad i den bana vi körde igår... 

Racet var kanske lite för oseriöst för min smak. När jag kom till start 45min innan första start så var det ingen där. Så jag var osäker på om jag verkligen var på rätt ställe. Åkte och letade andra potentiella startplatser och runt banan ett varv och när jag kom tillbaka så var det fullt med folk i starten. Eftersom jag inte visste att starten var där så hade jag som inte rekat banan utifrån racet och jag hade inte tid att åka ett varv till. Har åkt den 5:an många gånger, men den är för lång för att jag ska kunna ha lärt mig alla backar och krön. Så jag startade utan direkt plan på hur jag skulle genomföra loppet, inte något som funkar för mig direkt. 

Eftersom jag inte visste exakt starttid heller så var det svårt att genomföra min normala uppvärmning. Jag kör alltid lugnt i 15-25 min och 20min innan start en uppvärmningsintervall som avslutas med någon impuls och sedan gör jag så lite som möjligt fram till start. Det kunde jag inte göra igår så improviserade lite. Som sagt, jag hade noll koll på racet fram tills det var 10 min kvar till start... 

När jag säger att det inte gick bra så låter ovanstående som en massa bortförklaringar och så kan det vara. Eller så är formen fortsatt fruktansvärt dålig. Men jag tror inte det finns särskilt många pass som är bättre för formen än 5km skate testrace!

Banan var typ 2,5km nedför och 2,5km uppför, i den ordningen. Så jag gasade på allt jag hade nedför för att försöka få sug på den kille jag startade tillsammans med. Åkte om flera tjejer som startat före mig, sen blev det uppför. Och jag var totalstum!! Så efter det var det bara överlevnad in i mål. Backe för backe, krön för krön. Minsta lilla nedförsbacke och jag stod i fartställning för att maximera återhämtningen. Sista kilometern växlade jag upp och hoppade in i mål. Sådär att jag ville spy efter målgång. Så jag åkte väl egentligen bra i 3,5 av 5km men åker man inte bra uppför så tappar man enorma mängder med tid. Vilket jag då gjorde. Hade varit intressant med strava-segment, tänkte jag säga, med mellantider, menade jag. För som sagt så tror jag att jag åkte riktigt bra första halvan och sista kilometern. Men väldigt dåligt 1,5km uppför. 

Jag är i alla fall väldigt glad att träningsmotivationen är back to normal igen! Skulle egentligen velat träna idag men behöver en vilodag så idag passar väldigt bra. Sov 11 timmar i natt utan problem (hade nog kunnat sova längre men tyckte det räckte, behövde upp och äta frukost, hehe). Känns inte som det är så längesen som jag haft vilodag, det är bara fem pass sedan men fyra dagar. Så det är rätt längesen ändå. På vintern har jag aldrig mer än sex träningsdagar i rad, sällan på sommaren heller men under tävlingssäsong håller jag stenhårt på det. Som sagt så ville jag träna idag, fast kanske på eftermiddagen så jag fick sovmorgon i alla fall. Men så hörde jag coachs ord i huvudet "det är inte bristen på träning som är anledningen till din dåliga form". 

Han är så himla bra. Och jag insåg en sak igår. Att jag verkligen har behövt dessa två år med mig själv som huvudcoach, för att komma tillbaka. Hitta mig själv. Finna balansen. Och det har jag verkligen gjort! Men nu behöver jag en coach för att ta nästa steg. Eller, kanske inte en coach. Utan coach

Har också insett mitt misstag, varför jag trillade ner i källaren. Det gjorde jag när jag två dagar efter en tre veckors intersiv träningsperiod körde I4. Väldigt dumt! Hade jag pratat igenom min träningsperiod med coach hade han sagt att jag bara skulle träna lugnt. Och det skulle jag ha gjort. Då kanske jag inte hade fått den här svackan. Men men. Man lär så länge man lever! 

Förresten så var juicen väldigt god! Dock utan fruktkött. Bror skulle ha älskat den, men jag älskar fruktkött. Men den får duga som reserv när jag inte handlar juice på Rema. 

Kommentera här: