Hemmagjorda chips

Sjukt enkelt och sjukt gott! Man kan smaksätta med vad som helst, min favorit är (förutom flingsalt) dragon!
 
1 portion
 
1 potatis
ca 1 tsk olja (tex solrosolja)
flingsalt
 
1. Lägg ett bakplåtspapper på den runda plattan i micron, pensla bakplåtspappret med olja
2. Tvätta potatisarna och torka torrt
3. Skiva potatisarna tunnt, tex med en osthyvel
4. Lägg ut potatisskivorna på bakplåtspappret med lite mellanrum och strö över salt och ev smaksättning
5. Kär i micron i ca 6 minuter (beroende på effekt och hur snabb micron är) tills de fått färg
6. Låt kallna på pappret
 
Min sambo upplyste mig när jag gjorde dessa hemma om att det blir bättre om man låter potatisskivorna ligga i blöt en stund, sånt tålamod har inte riktigt jag, men det är ett tips i alla fall...

Kommentera här: