Analys från IBU

Med lite distans till min IBU-resa så tänkte jag skriva en kort sammanfattning eller analys av mina tävlingar. En del av mig är otroligt besviken över resultaten, en annan del av mig är väldigt lycklig över att jag fick uppleva dessa tävlingar och en tredje del av mig har sådan fruktansvärd revanschlust att jag knappt kan tygla mig själv. Jag accepterar alla känslor kring denna upplevelse och tar med mig dem. För egentligen, utan fruktansvärt dåliga resultat så hade jag ju inte haft denna revanschlust. Hade självklart varit roligare och säkert minst lika motiverande att komma hem nöjd. Men är faktiskt en del jag är nöjd med ändå.
 
Skidåkningen var fruktansvärt dålig. Finns knappt något positivt att plocka ut därifrån. Men ändå, med lite distans så har jag insett ett par saker. Som jag nämnt tidigare, så var de första två banorna inte några som passade mig. Och när jag inte är i form och tävlar på banor som inte passar mig, då springer sekunder och minuter iväg extremt fort. Men har också återfunnit en del av mitt självförtroende. För jag har en så stark övertygelse om att när jag är i form, då är jag en fantastiskt bra skidskytt. Det är den övertygelsen som gör att jag fortsatt genom alla mina motgångar genom alla år. Och den övertygelsen boostas av mina bra lopp. Ifjol fick jag en sex-sju lopp som boostade den övertygelsen. Jag har genom åren gjort väldigt många såna lopp. Och det är det jag tänker på när jag försöker vinna tillbaka mitt självförtroende. Och jag är på god väg att lyckas! Det var skit (för att uttrycka det milt), att jag inte fick vara i form på min första riktiga IBU cup-sväng. Det var ett hårt slag i magen att få så dåliga resultat. Men det var nästan värre i somras, när jag förlorade mot mig själv på ett testrace. Då ville jag lägga av. Nu vill jag bara hitta formen. Den finns där. Någonstans. Jag ska fortsätta leta. Och jag kommer hitta den!
 
Skyttet däremot. Det är jag nöjd med. Det är inte perfekt. Lite sämre än snittet för säsongen (87%). Men det är jävligt stabilt. 84% träff i ligg, 11200. 88% träff i stå, 01001. Snitt 34 sekunder i ligg och 24 sekunder i stå. Egentigen bara en dålig serie, tvåan i ligg på distansen i Arber. Skruvade två gånger så dålig skjuttid också. Utan den hade jag haft 90% i ligg och en sekund snabbare snitt-tid. Mitt mål med säsongen 90% träff och snitta 27 sekunder i ligg och 23 i stå. Så i stående är jag inte långt ifrån. Det tycker jag är ganska starkt gjort av mig. Jag har tidigare alltid haft en tendens att skjuta bort mig när jag tävlat internationellt. Så det är skönt att mitt skytte är stabilt oavsett om det är GDV cup eller IBU cup. Behöver bli snabbare i liggande. Men kan i alla fall konstatera att jag blir signifikant snabbare mellan mina landslagsuppdrag. Så det lovar ju gott. 
 
Sprint Arber
 
Nej, nu tänkte jag faktiskt lämna det här bakom mig och se framåt. Jag har faktiskt mycket roligt att se fram emot! I helgen väntar Swecup i Torsby. Tror inte jag tävlat i Torsby sen 2014 så det ser jag verkligen fram emot!! Sen ser jag fram emot en fin träningsperiod efter det. Behöver det. Vill ha det. 
 
Jag är otroligt tacksam för att jag fick uppleva denna IBU cup-resa. Jag är stolt att jag äntligen tog mig dit! Nu ser jag fram emot att leva upp till min övertygelse, om att jag är en fantastiskt bra skidskytt.

Kommentera här: