Intervallterräng

Alltid har haft lång startsträcka idag. Jag brukar inte ha några problem med dåligt väder, men dagens kyla var verkligen seg att ta sig ut i. Det var -16 när jag vaknade så jag käkade frukost för att sedan ut på en jogg. Drog ut på det så länge jag kunde men det blev inte varmare än -15. Det var dock rätt skönt ute, solen lyste från en klarblå himmel och jag hade bra med kläder på mig. Det var inte så jobbig luft att andas heller, så blev en fin kort jogg ändå. 

Sen väntade jag på att det skulle bli varmare och på att JVM-stafetten skulle starta. Fick vänta ett tag och hann med två luncher, haha. En klockan 11.05 när starten skulle ha gått, och en strax efter 12.05, när starten gick! Med tanke på temperaturen skulle jag kanske ha tränat innan lunch, men då hade jag inte fått med mig hur mycket det blåste (T kom hem och sa att han varit tvungen att gömma sig på ett vindskyddat ställe ett tag för att blåsten gjorde det så fruktansvärt kallt)... och jag var i efterhand väldigt glad att jag skippade skytte idag. Det var precis på gränsen för att kunna köra intervaller och hade inte velat lägga på stillastående skjutningar på det. Jag är väldigt nöjd med mitt pass som det blev. 

Inte lika bra känsla som i lördags, men högre puls! Trots kylan! Så det var positivt! De två första och de två sista intervallerna var bra, där emellan var det segt. Blev lite lat efter så hög puls i början så trodde jag kunde chilla och ändå ha I4-puls, det kunde jag inte! 

Insåg en stor fördel med att alltid köra samma runda på intervaller. Det är att man (läs: jag) alltid tävlar mot sina egna varvtider och därför aldrig kan tillåta sig att bli lat. Det kanske är tråkigt att köra 10 varv på samma 1km-slinga, men jag gör det gärna alltså. Jag har inga problem med det. Ja, jag är verkligen en person som helst sätter upp en intervallbana och sen kör den alla intervaller, än en som varierar intervallerna efter hur terrängen ser ut. På pappret kändes det roligt att köra en lång slinga och lägga in intervallerna var tredje minut längs den slingan. I verkligheten föredrar jag en 1km-bana med start och mål på skjutvallen. 

Kände av kylan lite när jag körde, det var för kallt för att köra i tävlingsdräkt så behöll västen på. Annars helt okej. Kände det lite i luftrören men borde gå bra. Det var kallt att byta till joggingskor och springa hem från spåret, trots att jag bytte till tjocka vantar så frös jag om händerna. Idag var det kalla -10. Men helt rimlig temperatur att träna. 

Kom hem till lagad middag, sjukt gott!!! Så jag har inte tagit mig i duschen än. Dit är startsträckan också sjukt lång känner jag. 

Kommentera här: