Migrän

Jag tyckte att det var konstigt att jag inte kände mig vaken trots att jag vaknade före klockan ringde i morse. Intervaller stod på planen och för att få bästa förutsättningarna ville jag vara inskjuten till spåren öppnar kl 8. Hade gjort en overnight-oats för att skynda på morgonrutinerna och ställde därmed klockan på 7. Tio i sju tog jag upp telefonen för att mäta morgonpulsen. När jag sedan slog av flygplansläget så tyckte jag att jag såg lite suddigt. Det blev värre när jag skulle se mig i spegeln. Såg liksom inte hela mig själv. Förstod att jag var på gång att få ögonmigrän men ville verkligen inte ha det så jag körde på. S skulle komma till träningen för att följa upp tekniken mm. Så jag packade väskan och åt frukost. Synfältet blev bara mindre och mindre. Jag borstade tänderna. Var färdig fem i halv åtta. Tänkte jag skulle blunda 10 minuter och se om det blev bättre. Jag hann inte blunda i en minut innan jag insåg att passet inte alls skulle få den tänkta effekten om jag körde det direkt på den migränen. Så jag sms:ade S, bytte om till pyjamas och vände mig om i sängen. Låg där med den värsta huvudvärken jag upplevt i samband med flimret. Jag brukar oftast inte få så ont i huvudet när jag har ögonmigrän, mest flimmer (förlorat synfält). Men nu låg jag bara och tänkte "somna, somna, somna, så jag slipper känna den här smärtan". 
 
Vaknade 1,5 timme senare och mådde bra.
 
Hade egentligen kunnat ut och träna då, men av flera anledningar vill jag verkligen att det här intervallpasset ska gå enligt plan, med bra förutsättningar och ge den önskade effekten. Jag vill köra mina drag, skjuta mina serier. Och jag vill inte att 200 norskar ska vara i vägen (vilket är genomsnittet av besökarna på Granåsen på helgerna). Jag vill ha fina spår och inte stormvindar. Vädret är såklart svårt att styra över men det andra kändes inte optimalt för att köra intervaller senare under denna söndag. Så jag ska köra intervallpasset imorgon bitti istället. 
 
Jag tror det kommer bli jättebra. Körde ett kort impulspass på eftermiddagen idag och det kändes väldigt bra! Galen skillnad mot igår. Fått lös den värsta knuten med foamrollern också, så skönt. Var lite orolig för formen i morse så blev nästan lättad över att jag inte kunde köra passet idag. Formen kändes ju mycket bättre än förväntat och känns väldigt tråkigt att inte få med S på passet imorgon så det var liksom plus minus noll på för- och nackdelar.
 
En stor fördel var i alla fall att jag var så otroligt pigg på förmiddagen (tänk uppladdning inför intervallpass!) så det blev en rejäl jul-städning av hela lägenheten. Aldrig städat denna lägenhet så noga (har ju inte bott här så länge heller). Jag tycker det är sjuuukt tråkigt att städa och gör det sällan helhjärtat. Men idag gjorde jag det verkligen ordentligt. Skulle egentligen ha gjort det som "restøkt" efter intervallerna, men då hade det nog inte blivit lika bra. Eller så hade det blivit lika bra och sen hade jag helt droppat att springa efteråt. Blir nog en klart bättre restøkt imorgon, haha. 
 
Så, inget ont som inte för något gott med sig. Tack migränen för en väldigt fin dag med städning, ett fint träningspass och att jag kunde se ALLA tävlingar som gått runt om i världen idag. Men förresten, migränen, ta lång tid på dig innan du hälsar på igen. En sisådär 100 år eller nåt. Tack!

Kommentera här: