Nu kör vi, träningsåret 2018!!

Har smygstartat igång träningsåret idag. Blev först "årets första" skyttepass i morse, ett rytm-test med bra ståskytte och sådär liggskytte. Tror jag landade på 76% i ligg och 96% i stå. Började bra med 19+18 träff på de 8 första serierna, sen gick det dåligt i ligg. Men det kändes inte alls att det är mer än fyra veckor sen senast jag sköt, allt kändes som vanligt. Första liggserierna var lite långsamma, men träffade då i alla fall. I stå tog det bara två serier innan det blev fullt på 21 sekunder. 

Gjorde min skytteträningsplanering för säsongen på fem minuter igår. Kopierade egentligen nästan rakt av det jag gjorde igår. Inte lika strukturerad torrträning, men det följde jag ändå dåligt i år. Ska skjuta ännu lite mindre, eftersom jag tydligen landade på 17000 skott i år. Tyckte jag skjutit sååå lite. Hehe. Annars ska jag snabbt ta mig igenom grunderna och sedan jobba på att hålla hög träffprocent och vara offensiv på fallmål. 

Sen var det ju det där jäkla banintervallpasset. Alltså, eftersom jag är väldigt glad att träningsåret börjar så såg jag ändå lite fram emot att kötta intervaller, men ändå sjukt ångestblandat. Och det var nog bland det värsta jag har gjort. Vi körde 6x200m + 6x400m + 6x200m. Ville dö efter två drag. Men sjukt skön känsla efter avklarat pass. Inte i benen dock. Kommer inte kunna gå på flera dagar. Och nu börjar ångesten inför kommande banintervallpass komma. Det här var ändå en "easy start". Just nu kan jag inte förstå att jag ska kunna köra fler såna här pass, ännu värre. Har fått en helt annan inställning till kommande veckors korta intervaller. S tyckte det såg ut som att jag skulle dö. Så jag får väl hoppas att det är sant som de säger, "what doesn’t kill you makes you stronger"...

Imorgon ska jag jaga timmar på aprils sista dag och sista dagen S inte får bestämma hur mycket (lite) jag får träna. Satt med min maj-plan häromdagen. Han hade satt upp 56 timmar inkl styrka. Det var helt omöjligt att få ner timmarna till 56!! Vill ju få in mina nyckelpass och bara...träna värdigt en elitidrottare (enligt mig). Pressade ner pass och tid och kom ner på 66 timmar. Kunde verkligen inte pressa ner mer. Sen kom jag på att jag har en helg i skolan i slutet på maj och när jag lagt in den så kom jag ner på 62 timmar (typ 3 extra vilodagar). Jag vill öka mina timmar under träningssäsongen och minska under tävlingssäsong jämfört med Stigs plan, vi får se om han är med på mina redigeringar, i så fall kommer jag inte ha några problem att öka upp timmarna i maj till 65. Det är ändå 20 timmar mindre än vad jag tränat i maj de två senaste åren. Men det finns ett syfte med det och jag tror på planen. Men finns inte en chans att jag tränar mindre än 60 timmar i maj. 

Kommentera här: