Inspiration

Idag hade jag första officiella träningssamtalet med coach S. Jag vet att jag sa att jag inte ville planera något förrän i slutet av april/när snön var borta men han sa på NM att han ville ta ett snack så fort som möjligt och jag blev en dag väldigt inspirerad till att höra vad han hade att säga. Så jag bokade in mötet så fort som möjligt, det blev idag. 

Det var ett väldigt härligt samtal. S är en så himla bra person. Vi varvade högt och lågt, seriöst och skämt, hårda och snälla ord. Allt gick båda vägar. Det är skönt att kunna vara så öppen mot någon och få samma öppenhet tillbaka. Jag litar verkligen på S och även om vi inte är överens om allt så tror jag på hans ord. 

Dagens citat blev i alla fall: "det ska inte vara möjligt att åka så dåligt som du har gjort efter jul med den träningsbakgrunden" (efter en blick i min träningsdagbok. På något sätt befriande att höra. Han är (minst) lika övertygad som mig om att jag har en hög kapacitet och att jag med rätt träning kan få ut den i spåret nästa vinter. Sen är vi inte helt överens om vad rätt träning är. 

Vi diskuterade i 1,5 timme och jag tror inte vi kom fram till något. Jag var sjukt förvirrad och av någon anledning lite irriterad när jag åkte därifrån. Även om vi skiljdes efter ett gott skratt om mina träningsdagböcker (jag har i dagsläget fyra (och S vill att jag börjar med den norska), när jag räknade upp dagböckerna började han skratta och började säga något i stil med "vad är det för fel på dig" och jag svarade "om jag har Aspbergers, ja!) 

I vilket fall så satte jag mig ner när jag kom hem för att försöka samla mina tankar. Och det gör jag bäst genom att skriva. Så först punktade jag ner det vi hade pratat om. Tror det egentligen bara var två saker vi kommit helt överens om. Först: att jag ska ändra mina pulszoner baserat på laktat. Sen: vi enades om en träningsmängd på 700. Jag försökte allt jag kunde att öka den siffran men gav mig tillslut. Jo, en sak till var vi överens om, och det var att jag ska träna mer högintensivt. I perioder åtminstone. Därför tyckte han inte att jag kunde behålla min nuvarande träningsmängd, men det anser jag. Han tyckte att jag tränade både mycket och hårt i dagsläget. Jag är mer självkritisk. 

Vi diskuterade så mycket att vi inte hann komma fram till något mer. Så när jag satt och skrev så kom jag på massa saker som jag vill göra. Som vi lär ska diskutera på nästa möte. 

Vi är två väldigt starka viljor med väldigt tydliga åsikter. Och han hade tydligen blivit för gammal för att anpassa sig. Men jag tror han förstår att ingen känner min kropp bättre än jag själv. 

Så vi ska nog komma överens. Det kommer vi att göra. För eller senare. Ett tag lät det som att han skulle säga att vi var för olika och att han därför inte kunde vara min tränade och då fick jag verkligen panik! Det var inte det han skulle säga men då kände jag verkligen att det här är rätt. Att ta hjälp av S och att anamma hans upplägg. 

Känns spännande. Men lite läskigt. Men det är nog positivt läskigt. 

Kommentera här: