Recept - köttfärssås

Idag kör jag årets första tävling. Det betyder också att min officiella blogg vaknar ur sommarkoman. Kommer blogga mer frekvent därifrån under säsongen så de flesta tävlingssammanfattningar hamnar där. 
 
I år har jag valt att fylla tomrummet i den här bloggen med mina favoritrecept. Så varje dag jag tävlar kommer det dyka upp ett nytt recept här! Har till och med tagit tag i saken och gjort nya kategorier: "Recept - mat", "Recept - bak" och övriga recept... Så blir det ännu lättare att hitta det man söker. 
 
Största anledningen till att jag gör detta är för att jag ogillar att åka ifrån min receptbok. Har så många favoritrecept där och om jag publicerar alla dem på bloggen så har jag dem alltid med mig! 
 
Så, vi börjar med gårdagens lunch. Köttfärssås á la mig!
 
400 g älgköttfärs
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 morot
3 dl rømme (ALT grädde)
ev mjöl/maizena/annan redning
salt och peppar efter smak
 
1. Stek köttfärsen tills den är helt genomstekt
2. Salta och peppra och dela vitlöksklyftorna i 2-3 delar och låt steka med
3. Riv moroten
4. Blanda ner morot, tomatpuré, rømme/grädde och ev redning för en tjockare sås
5. Låt koka ihop och smaka av
6. Plocka ur vitlöksbitarna
7. Servera med pasta och parmesanost

Kommentera här: