Östersund

Befinner mig sedan snart ett dygn tillbaka i Östersund, som för en gångs skull bjudit på fint väder! Fram tills nyss då, när det började regna. Har som vanligt blåst, men skjutvallen är avstängd så har inte påverkats nämnvärt av det. Men varmt har det varit! Så härligt. 
 
Jag har haft vilodag både igår (resdag) och idag och jag tror det varit väldigt välbehövligt. Cyklade från stan och hem och straffades med enormt stumma ben. Ja jo, det känns att man varit på läger! Igår kände jag inte av det och var sjukt taggad på träning!! Idag...not so much. Men planen är att köra på med träning den här veckan och sedan ha vilovecka nästa vecka. Ta så många vilodagar jag behöver typ. 
 
Har gjort den periodiseringen i år, sista veckan i varje månad har jag ingen träning planerad. Detta efter en upplevelse i vintras när jag insåg att mitt normaltillstånd är att vilja träna två pass om dagen och när jag inte vill det så behöver jag vila. Så därför tar jag en vecka i månaden när jag tränar det jag känner för. Om jag är pigg så kommer jag vilja träna och om jag är trött/sliten så kommer jag vilja vila. Jag känner min kropp såpass bra nu att jag kan tillåta mig själv att ha såna veckor. Jag tror det kommer funka mycket bättre för mig än bestämda vilohelger eller en lugn vecka på exakt 12 timmar. Det är otroligt svårt att släppa timräknandet...som nu, så har jag tränat 68 timmar i maj och planen ligger på 85. Då vill jag ju planera 17 timmar träning fram till 31 maj. Men samtidigt så vet jag att jag troligtvis kommer behöva nästa vecka till att känna efter om jag behöver en, två eller tre vilodagar. Så jag kan ändå inte planera längre än till på söndag. Får försöka övertyga mig själv om att det i vinter inte spelar någon roll om det blev 82 eller 88 timmar i maj utan att det är helheten som avgör.
 
Idag har jag verkligen haft en typisk vilodag. Nästan i alla fall. Blev tyvärr inte våfflor med brunost till frukost (var sjuuuukt sugen på det) då jag hade tid på sjukhuset kl 08.30. Men det var gott med gröt med äppelmos också. Hade inte saknat gröten så fruktansvärt på Mallorca, men det är ju favoritfrukosten alltså. Vilodagsfrukostar kanske är godare, men det är lyx som man bara unnar sig då och då. Idag har jag pluggat, uträttat ärenden, tvättat och lite andra såna småsaker. Väldigt nöjd med vad jag åstadkommit. Har dock inte flyttpackat något, har lite ångest för det då jag minns att det tog mycket längre tid än jag trodde förra året. Men är ganska säker på att jag kommer hinna om jag packar i helgen och nästa vecka.
 
Det är faktiskt bara nio dagar kvar tills jag flyttar. Helt sjukt. 

Kommentera här: