Impulser - i flertal

På förmiddagen idag körde jag ett impuls-pass. Har hört om andra som kört extrema impulspass, med uppemot 40 impulser på ett pass. Jag är sån som fattar intresse för vissa saker jag hör om och vill prova. Efter jag provat så utvärderar jag och ser om det är något jag tror på och vill fortsätta med. Jag har ett standard-impuls-pass, som jag körde för första gången med Team Statkraft Trondheim i juli förra året och som blev en favorit. Fyra impulser i tre block, på tre olika växlar och med skjutning efter varje impuls, 10 min aktiv vila mellan blocken. Så oftast kör jag 12 impulser på mina impulspass. Fast jag kallar det för hurtighet, vilket var namnet på den økten med TST. 
 
Eftersom jag varit (är) lite sliten så kände jag att 40 impulser kanske skulle bli lite extremt, så valde att köra tills jag inte längre kände mig explosiv. Passet idag kändes verkligen över förväntan, lite segt i början, men det kan också ha berott på mina hjul. Riktigt besviken på dem faktiskt, har alltid haft jättebra och lagom lätta hjul på mina Start-rullisar, men förra året gav de hjulen upp. Trodde jag köpte likadana hjul men dessa går TUNGT. Skitdrygt!! Men de är fortfarande grymma på blöt asfalt, vilket ÖSK bjöd på idag. 
 
Kände mig explosiv och snabb på impulserna. Hade en dipp på impuls nr 11 och trodde inte det skulle bli så mycket mer än 12 idag. Men det var en kortvarig dipp och t.ex. impuls nr 16 kändes riktigt bra! Men sakta men säkert så började jag känna att snart skulle jag inte klara mer. Impulserna landade ofta på 8 sekunder, som jag anser som minimum, benen kändes stumma på impulser uppför och jag hoppade inte lika lätt på trean längre. Avslutade med två impulser på fyran och landade på 22 impulser idag. De låg på mellan 7-13 sekunder ca. Känns ändå väldigt bra att jag kan vara så explosiv som jag var idag med tanke på hur sliten jag är just nu. Det ger hopp om att jag ska kunna genomföra typ 40 bra impulser senare i sommar/höst. Får se hur jag kör framöver, om det blir vanliga impulspass, om jag sätter upp ett mål om 30 eller 40 impulser på ett pass eller om jag gör som idag, kör så länge jag orkar. Vi får se. Anpassar efter form och humör. Eller nåt.
 
Kul pass i alla fall! Impulser var ett av de inslag jag tog till mig från G under vårt första träningssamtal och även om det kanske inte var den viktigaste delen i mina framgångar under förra säsongen så spelade det säkert in. Och eftersom det även är så himla roligt så vill jag väldigt gärna fortsätta med det inslaget i min träning. Det är dessutom superbra skytteträning när jag kommer börja med komb. Man får en speciell puls när man kör impulser och den pulsen är bra att träna på att skjuta med!

Kommentera här: